Kapitalisme, fremmedgørelse og kritik

Bogreception for ny bog om kritisk teori, økonomi og dialektik.

Fredag 3. maj 2019,  kl. 15:15 - 17:00

Sted

Lokale: D 170, DPU, Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København NV

Fyraftensfilosofi (v/ Mia Skjold Tvede Henriksen)
I den netop udkomne bog, Capitalism, Alienation and Critique (Brill, 2019) argumenterer lektor i pædagogisk filosofi, Asger Sørensen for at holde fast ved Kritisk Teori i den klassiske udgave fra Frankfurt am Main, inklusive dialektikken og kritikken af den politiske økonomi. Centralt for kritikken af kapitalismen er oplevelser af fremmedgørelse, uretfærdighed og ideologisk forvanskning af den samfundsmæssige virkelighed. Undervejs i den bredt anlagte undersøgelse inddrages bl.a. Durkheims værdibegreb, Batailles generelle økonomi, Maos dialektiske materialisme og Hegels dannelsesbegreb.

Kommentarer til bogen leveres af Per Jepsen, Ph.d., adjunkt emeritus, DPU, AU og Malte Frøslee Ibsen, Ph.d., post. Doc., statskundskab, KU.

Efter svar fra Asger Sørensen, åbnes der for spørgsmål, kommentarer og diskussion. Til slut bydes der på en forfriskning til fejring af udgivelsen.

I forbindelse med receptionen bliver der mulighed for at købe bogen til ½ pris.

TILMELDING

Se bogens hjemmeside her: https://brill.com/view/title/36299