Inkluderet i skolens læringsfællesskab?

Konferencen vil introducere et systematisk erfaringsbaseret pædagogisk redskab med både et blik for hele klassen samtidig med et særligt fokus på, hvordan en specifik elev indgår i læringsfællesskabet, fagligt og socialt.

Oplysninger om arrangementet

torsdag 31. marts 2011, kl. 09:30 - . kl.

DPU, AU, Tuborgvej 164, København NV, Lokale D 169

En af de mest markante udfordringer, som lærere møder i deres respektive klasser, er en øget mangfoldighed i elevgruppen, hvad angår måder at lære på. Hver elev bringer sin egen unikke læringstilgang, erfaringer og styrkesider med sig ind i klasserummet, og selvom lærere bestræber sig på at individualisere og differentiere undervisningsindhold og aktiviteter, så synes stadig flere elever at risikere en marginalisering i løbet af deres skoletid. Det er denne elevgruppe, som i særlig grad udfordrer læreres pædagogiske og didaktiske kompetencer, og det er denne elevgruppe, som denne konference handler om … ved at introducere et systematisk erfaringsbaseret pædagogisk redskab med både et blik for hele klassen samtidig med et særligt fokus på, hvordan en specifik elev indgår i læringsfællesskabet, fagligt og socialt.

Konferencen er en udløber af projektet ’Effekter af specialundervisningen’ … i et samarbejde med Dafolo Forlag, som udgiver bogen ’Inkluderet i skolens læringsfællesskab? En fortløbende problemidentifikations- og problemløsningsstrategi.’ Bogen indgår i det udleverede konferencemateriale. Dette observationsredskab har til formål at beskrive en specifik elevs deltagelsesprofil (EDP) med henblik på at udvikle pædagogiske og didaktiske løsninger.

Praktisk

Konferencen finder sted torsdag d. 31. marts 2011 kl. 10 – 16 på DPU, AU, Tuborgvej 164, København NV, Lokale D 169

Pris for deltagelse på konferencen: 700,-

Bogen "Inkluderet i skolens læringsfællesskab?" er inkluderet i konferencegebyret.

Læs mere på www.dpu.dk/ssip

Tilmeld dig her

09.30:
Kaffe m/rundstykke

10.00:
Velkomst & præsentation af dagens forløb v/ Professor MSO Susan Tetler

10.05:
Oplæg v/ Professor Niels Egelund
Tendenser inden for specialundervisningen lige nu. Kan godt 500 danske skolers arbejde med LP-modellen være en del af svaret på etablering af en inkluderende pædagogik?

11.00:
Oplæg v/ Professor MSO Susan Tetler
Det mangfoldige klasserum ... og dets udfordringer til lærerne.

12.00:
Frokost

13.00:
Workshop 1 v/ Seniorkonsulent, VIA, Connie Boye.
Hvordan arbejde med elevers deltagelsesprofiler (EDP), når problemstillingen primært er adfærdsrelateret?

Workshop 2 v/ Ekstern lektor, DPU, Kirsten Baltzer
Hvordan arbejde med elevers deltagelsesprofiler (EDP), når problemstillingen primært er fagligt relateret?

14.30:
Kaffepause

15.00:
Oplæg v/ Professor MSO Susan Tetler
Byggesten til en 'god' inkluderende praksis

16.00:
Konferencen afsluttes