Idealer og distinktioner i opdragelse

Fagligt debatarrangement med efterfølgende reception mandag den 21. maj i anledning af udgivelsen bogen "Civiliserende Institutioner. Om idealer og distinktioner i opdragelse".

Mandag 21. maj 2012,  kl. 14:00 - 16:00

Sted

Lokale D169, Institut for Uddannelse og Pædagogik, (DPU), Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København NV

?I et velfærdssamfund som det danske er børneopdragelse ikke blot forældrenes opgave, men et anliggende for både samfund og stat. Den store opmærksomhed på børns trivsel og opførsel fra både medier og politikere fortæller om en udtalt bevågenhed og statslig prioritering. Denne samfundsinvolvering gør det vigtigt at se nærmere på børneinstitutionerne. For hvad er det for mennesker og medborgere, man søger at opdrage børnene til at blive? Hvad er det for værdier for opførsel og omgang, der arbejdes med? – og stemmer de overens med den opdragelsespraksis, der foregår i familier? Hvilke interesser er institutionaliseringen af børneopdragelsen udtryk for, og hvilke konsekvenser har den for børnene og for samfundet?

Det er spørgsmål, som behandles i bogen Civiliserende Institutioner. Om idealer og distinktioner i opdragelse af Laura Gilliam og Eva Gulløv med bidrag af Dil Bach og Karen Fog Olwig.

Den 21. maj inviterer Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet derfor til et fagligt debatarrangement med efterfølgende reception.

Program

Efter en kort introduktion af hovedforfatterne vil barndomsforsker Jan Kampman, RUC, kulturhistoriker Morten Thing og antropolog Susanne Højlund hver kommentere analyser fra bogen og debattere dem i forhold til børns opvækstvilkår og opdragelse i daginstitutioner, skoler og familier.

Efter den faglige del byder Aarhus Universitetsforlag på et glas.