Hvordan udvikler voksenunderviseren didaktiske kompetencer gennem sin praksis?

Work-in-Progress seminar ved ph.d. stipendiat Lea Lund Larsen, som præsenterer sin indgangsvinkel til et studie i voksenunderviserens læreprocesser

Oplysninger om arrangementet

Torsdag 2. februar 2012,  kl. 11:30 - 13:30

Tuborgvej 164, 2400 Kbh. NV., lokale B335

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)

På seminariet diskuteres antagelsen om, at voksenundervisere lærer gennem egne erfaringer fra praksis anskuet eklektisk ud fra forskellige perspektiver på professionelles kompetenceudvikling med fokus på de særlige voksenpædagogiske aspekter. Projektet undersøger processerne i praksis og ser på, hvordan voksenlærerne optimerer deres didaktiske kompetencer gennem deres praksis. Projektet bygger på antagelsen om, at der må være mere i lærerens udviklingsproces i praksis – end novicens udvikling frem til den, af Dreyfus brødrenes beskrevne, ’intuitive ekspert’, der formår at mestre undervisningssituationens uforudsigeligheder på et lag af erfaringer – eftersom læreren ikke kan forlade sig på rutinerne alene, hvorfor en lærers professionelle virke anskues som en bestandig læringsarena.

Hovedvejleder: Bjarne Wahlgren, (Professor, IUP/DPU)
Bivejleder: Lotte Rahbek Schou, (Lektor, IUP/DPU)
Ekstern discussant: Per Fibæk Lauersen, (Professor, IUP/DPU)

Tilmeldning: Lea Lund Larsen: LLLA@dpu.dk, www.dpu.dk/om/llla