Hvordan klarer danske elever sig i matematik og natur/teknologi? Præsentation af TIMSS 2019

Hvordan er danske 4.-klasseelevers niveau i matematik og natur/teknologi i forhold til resten af verden? Hvordan har udviklingen været i løbet af de seneste fire år, og kan man se en positiv effekt på elevernes resultater efter skolereformen? Det afdækkes tirsdag den 8. december kl 10, når DPU, Aarhus Universitet inviterer til online præsentation af resultaterne af den nye internationale undersøgelse TIMSS 2019.

Tirsdag 8. december 2020,  kl. 10:00 - 12:00

Online på zoom

TIMSS - Trends in International Mathematics and Science Study – er en international komparativ undersøgelse, der gennemføres hvert fjerde år i regi af IEA - International Association for the Evaluation of Educational Achievement. Mere end 60 lande og 580.000 elever har internationalt deltaget i TIMSS 2019. Resultaterne offentliggøres den 8. december i alle deltagerlande på samme tid, hvor også resultaterne for danske 4.-klasseelever offentliggøres.

TIMSS 2019 er særlig interessant i en dansk kontekst, fordi undersøgelsen omfatter den første årgang elever, der alene har gået i en skole præget af skolereformen. Dermed er den også en indikator på, om det er lykkedes af indfri reformens ambitioner om, at eleverne skulle blive dygtigere og få mere lyst til skolens undervisning i matematik og natur/teknologi, samtidig med at den sociale arv skulle have mindre negativ betydning for børns faglige resultater.

På pressemødet deltager flere forskere fra DPU, Aarhus Universitet: Viceinstitutleder Christian Christrup Kjeldsen fra DPU, Aarhus Universitet, der været national koordinator for den danske del af undersøgelsen, samt adjunkt Rune Müller Kristensen og ph.d.-studerende Anders Astrup Christensen, der begge er medforfattere til TIMSS 2019.

Tid, sted og tilmelding

Præsentationen og pressemødet finder sted online tirsdag den 8. december kl. 10.00

Præsentationen er åben for alle interesserede, men tilmelding er nødvendig for at få tilsendt et link til at deltage i det virtuelle arrangement.

Der er mulighed for, at medier, der skal optage lyd og billeder kan deltage fysisk på pressemødet i København.

Interesserede kan helt frem til mødets start 8. december kl. 10.00 tilmelde sig via dette link:

For yderligere informationer vedrørende TIMSS 2019 kontakt:

Christian Christrup Kjeldsen, DPU, Aarhus Universitet
Mail: kjeldsen@edu.au.dk