Hvad betyder demokrati og politik for danske unge i dag?

Hvordan står det til med danske unges viden om politik, samfund og demokrati? Og hvordan klarer de sig sammenlignet med unge i andre lande? Det afslører en ny international undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet, som offentliggøres tirsdag den 7. november.

Tirsdag 7. november 2017,  kl. 10:00 - 11:30

Sted

DPU, Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Lokale A414, Tuborgvej 164, 2400 København NV

I en ny international undersøgelse - ICCS - har danske og internationale forskere målt 8. klasse-elevers politiske dannelse – dvs. deres viden om politik, samfund og demokrati.

Jonas Lieberkind og Jens Bruun, begge lektorer på DPU, Aarhus Universitet, står bag den danske del af undersøgelsen. På en pressekonference på DPU, Aarhus Universitet (Campus Emdrup) i København præsenterer de resultaterne og sætter dem i perspektiv.

24 lande deltager i undersøgelsen, og det giver mulighed for at sammenligne på tværs af landegrænser. Sidste gang man gennemførte undersøgelsen (i 2009), lå danske unge helt i top. Hvordan ser det ud i dag? Og hvilke bevægelser, tendenser og mønstre kan forskerne spore?

Journalister, politikere forskere, lærere, studerende samt andre med interesse for feltet er velkomne.

Tirsdag den 7. november 2017 kl. 10.00-11.30.

DPU, Aarhus Universitet, Campus Emdrup
Lokale A414 (lokaleændring fra Festsalen)
Tuborgvej 164
2400 København NV

Deltagelse er gratis

Bliv klogere på ICCS
ICCS står for International Civic and Citizenship Education Study.

ICCS undersøger skolens arbejde med de unges politiske dannelse i det 21. århundrede i et internationalt komparativt perspektiv.

Projektets overordnede formål er at kortlægge og sammenligne, hvordan skolens forberedelse af eleverne til et liv i et demokratisk samfund foregår – og hvordan den eventuelt er under udvikling og forandring i en globaliseret verden. Det sker først og fremmest ved at undersøge unges holdninger til sociale og politiske spørgsmål, deres viden om demokrati, politik og samfund og deres opfattelser af sig selv som borgere i samfundet.

Pressehenvendelser: Mathilde Weirsøe
Angående arrangementet: Tobias Hjort-Lorentzen