Fremstilling af motiver i praksis

Tiltrædelsesforelæsning ved Morten Nissen.

Fredag 12. august 2022,  kl. 14:00 - 16:00

Sted

Festsalen, lokale A220, DPU, Aarhus Universitet, Tuborgvej 164, 2400 København NV

Forelæsningen vil indkredse en form for omsorgsfaglighed som forholder sig til hvordan motiver fremstilles. ’Motiv’ skal her forstås i sin dobbelte betydning. Det betyder for det første hvad mennesker vil og hvorfor. Det kaldes ofte ’motivation’ hvis vi på forhånd ved hvad det er, vi interesserer os for, om (og hvor meget) de vil. Omsorgsarbejde – dvs. alt arbejde der drager omsorg for menneskers liv og udvikling, herunder socialt og pædagogisk arbejde – er også at bidrage til at mennesker udvikler motiver. Nogle af dem kender vi som motivation, fx for at leve sundt eller deltage i aktiviteter på uddannelse eller arbejde. Andre er nye, men ikke mindre vigtige af den grund. Motiv betyder for det andet også noget, som æstetiske fremstillinger handler om. Mere generelt er fremstillinger – modeller, repræsentationer – meget vigtige, både som genstande og redskaber i omsorgsarbejde. Herunder er fremstillinger af mennesker med til at forme hvad de vil. Det er en af grundene til at omsorgsfaglighed bør rumme studier af motiver i både den ene og den anden forstand.