Forskningsmanøvrer: undervejs med en afhandling

Ph.d.-kursus om at producere viden og tekst undervejs i et ph.d.-forløb, og ikke først de sidste tre måneder. 21. – 23. maj og 18. – 20. juni 2012

Oplysninger om arrangementet

mandag 21. maj 2012, kl. 00:00 - onsdag 20. juni 2012, kl. 00:00

Tuborgvej 164, 2400 København NV

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet

Udbyder: Institut for Uddannelse og Pædagogik, Campus Emdrup, AU, Ph.d.-skolen ved Arts

Datoer: 21. – 23. maj og 18. – 20. juni 2012

Tilmeldingsfrist: 21. marts 2012

Sted:
Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik, Campus Emdrup, DPU, Tuborgvej 164, 2400 København NV.

ECTS-point: 5

Undervisere: Jette Kofoed samt øvrige undervisere.

Deltagerantal: 20

Kursussprog: Dansk/Skandinavisk

Indhold

Dette kursus henvender sig til ph.d.-studerende indenfor social- og humanvidenskaberne.

Kurset handler om at producere viden og tekst undervejs i et ph.d.-forløb, og ikke først de sidste tre måneder. Skrivearbejdet i et ph.d.-forløb begrænser sig ikke alene til det arbejde, man lægger i at skrive kapitler til den endelige afhandling. I hele forløbet skriver man tekst og den tekst, man skriver, tjener forskellige formål og skal imødekomme forskellige kriterier, ligesom den på forskellige måder skal bringe ph.d.-projektet videre.

Kursets fokus er på at praktisere samspillet mellem projektforløb, tekstproduktion og -produkt, samt måder at tackle projektets forskellige udfordringer sådan som de melder sig undervejs. En central udfordring er her, hvordan teori, empiri og analyse konkret spiller sammen og kommer til udtryk i de forskellige faser af forskningsarbejdet.

Formålet med kurset er dels, at den ph.d.-studerende producerer tekst, der er relevant i forhold til det sted i ph.d.-processen vedkommende befinder sig, dels at den ph.d.-studerende faktisk bringer sit projekt og skrivearbejde videre. Vi arbejder i udgangspunktet og tentativt med tre store transitioner i ph.d.-arbejdet, som vi i denne beskrivelse benævner (men ikke begrænser til): 1. fra projektbeskrivelse til et bæredygtigt og i praksis realiserbart design, 2. fra produceret empiri/læsninger til analyse(tekst), 3. fra forløbets forskellige erkendelser til en sammenhængende og samlet argumentation i afhandlingsform. Kurset arrangeres som et fire dages kursus. Det udbydes en gang om året (forår). Kurset henvender sig til ph.d.-studerende i disse forskellige faser af ph.d.-arbejdet. Det tilrettelægges som workshops, forelæsninger og oplæg fra de ph.d.-studerende. Ph.d.-studerende har mulighed for at deltage i kurset flere gange med fokus på forskellige problemstillinger og forskelligt skrivearbejde, alt efter hvad der forekommer relevant i forhold til hans eller hendes arbejdsproces. Der lægges således op til at kurset understøtter ph.d.-projektforløbets forskellige faser, men man behøver ikke at deltage mere end én gang.

Kursusansvarlig: Jette Kofoed.

Ansøgninger sendes til: Laila Parbst, ph.d.-udvalget, Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik, DPU, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, DK-2400 København NV, Danmark. E-mail: phd@dpu.dk