Foredrag om bogen ”Menneskeudstilling”

Alumnenetværket i Pædagogisk Antropologi inviterer færdige og nye studerende til at høre forskerne Rikke Andreassen (lektor og ph.d. ved Malmö Höjskole) og Anne Folke Henningsen (lektor og ph.d. ved Københavns Universitet), forfatterne bag bogen ”Menneskeudstilling”.

Mandag 7. maj 2012,  kl. 18:00 - 20:00

Sted

Lokale A403, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København NV

Alumnenetværket i Pædagogisk Antropologi v. cristinasantosfolsberg@gmail.com

Tilmelding nødvendig, seneste torsdag den 3. maj til til cristinasantosfolsberg@gmail.com

Fra 1870erne til 1910erne hentede Danmark mænd, kvinder og børn fra Kina, Grønland og andre steder, man opfattede som vilde, eksotiske og uciviliseret, og udstillede dem blandt andet i Zoologisk Have og Tivoli i København. I bogen analyserer forskerne, hvordan de udstillede mennesker blev seksualiseret, feminiseret og maskuliniseret – i en tid med streng dansk moral.

Udstillingerne, der var en del af en større omvandrende verdensturné, var i høj grad et udtryk for datidens stigende interesse i Europa for, at lære noget om klodens mangfoldighed af anderledes mennesker og deres anderledes kulturer, og derved udbrede interesse for antropologiens værdi som vigtigt forskningsområde.

Interesserede kan købe bogen, efter oplægget. Der vil ikke være mulighed for, at betale med kort.

Kontaktperson: Cristina Santos Folsberg cristinasantosfolsberg@gmail.com