Etnografiske film: “At the Winter Sea Ice Camp” del 1 og 2 samt “Through These Eyes”

I dette semester laver vi to filmsessioner i Aarhus, hvor vi viser film og diskuterer ideen med at ville dokumentere og formidle indsigt i andre kulturers levemåder (voksne såvel som børns).

Oplysninger om arrangementet

Mandag 11. juni 2012,  kl. 12:00 - 15:00

Sted

Lokale lokale 190, bygning 2116, Aarhus Universitet, Trøjborg Komplekset, Niels Juels Gade 84, 8200 Aarhus N

?

Filmene At the Winter Sea Ice Camp (Asen Balikci, 1963-65, Netsilik Eskimo series) dokumenterer hverdagsliv hos isolerede nomadiske jægere og samlere, der lever under Ekstreme forhold i den canadiske arktis. Filmene tilhører en genre af etnografisk film, hvis pædagogisk hensigt er at vise menneskets sindrighed og snilde i forhold til overlevelse under ekstreme vilkår, samt at dokumentere traditionelle levemåder inden de forsvinder som følge af kontakt med vestlige missionærer og moderne institutioner.

Disse film blev bl.a. brugt i USA til at bibringe eleverne kendskab til anderledes kulturer. Gennem filmene skulle eleverne opøve færdigheder i at forstå en anden kulturel logik samt opnå indsigt i egne kulturelle selvfølgeligheder og etnocentrisme. Charles Laird lavede filmen Through These Eyes (2003) som viser, hvordan denne antropologiske pædagogiske grundsætning bringer sindene i kog blandt nationale og religiøse fundamentalister, som til sidst får held med sig til at stoppe programmet.

Underviser: Ph.d. studerende Mads M. Rehder

Kontaktpersoner: Sally Anderson, Mads Middelboe Rehder og Ida Wentzel Winther

Dette er anden session i Aarhus. Første session er d. 8. maj.