Et længere etnografisk filmarrangement på Trøjborg

Vi vil vise tre film, og bl.a. diskutere, hvordan indsigt i andre levemåder og repræsentationer heraf skabes gennem antropologiske metoder. Der sættes fokus på observation, deltagelse, budskaber og reception.

Fredag 16. november 2012,  kl. 10:00 - 15:00

Sted

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Bygning 2113, Niels Juels Gade 84, 8200 Aarhus N, Lokale 250C (Inspiratorium)

Confluences Emerillion of French Guiana 2008, 78 min.
af Perle Møhl, dansk antropolog og filmmager

The anthropologist invites her Emerillon companions to defy the negative images hitherto made of them and to propose new ones. Several Emerillon take up the challenge and through their sometimes stumbling, yet always resourceful efforts to maintain a life in the forest while profiting from their status as French citizens, they present another version of what being Emerillion is all about.

At the Winter Sea Ice Camp
(uddrag) – af Asen Balikci 1963-65, 30 min.
+ Through These Eyes, af Charles Laird 2003, 55 min

Filmene At the Winter Sea Ice Camp (Asen Balikci, 1963-65, Netsilik Eskimo series) dokumenterer hverdagsliv hos isolerede nomadiske jægere og samlere, der lever under Ekstreme forhold i den canadiske arktis. Filmene tilhører en genre af etnografisk film, hvis pædagogisk hensigt er at vise menneskets sindrighed og snilde i forhold til overlevelse under ekstreme vilkår, samt at dokumentere traditionelle levemåder inden de forsvinder som følge af kontakt med vestlige missionærer og moderne institutioner.

Alle interesserede er velkomne.

Tilmelding til Bolette Hansen på mail: boha@dpu.dk (inden d. 14/11-12)

Arrangørere: Sally Anderson, Mads Middelboe Rehder og Ida Wentzel Winther