Diagnoser i socialpædagogik og specialpædagogik

Seminar og reception for udgivelsen af antologien med titlen 'Diagnoser i socialpædagogik og specialpædagogik'.

Oplysninger om arrangementet

Tirsdag 30. august 2011,  kl. 13:00 - 16:00

Sted

Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København NV. Lokale D169.

Diagnosticering og medicinering blandt børn, unge og voksne er steget eksplosivt inden for de seneste 5-10 år. Disse tendenser berører både de almen- og specialpædagogiske områder og de socialpædagogiske områder. Det forøgede omfang af diagnosticering og medicinering afføder stor rådvildhed blandt lærere på skoler, i specialundervisning og på specialskoler. Det samme er tilfældet blandt socialpædagoger på børne- og ungeområdet, området for mennesker med psykiske og fysiske funktionsnedsættelser samt voksne med sociale problemer (misbrugere, hjemløse mv.).

En ny antologi bidrager med de første spadestik til forskningsmæssige belysninger af de særlige pædagogiske problemstillinger, som den stigende diagnosticering og medicinering afføder på de specialpædagogiske og socialpædagogiske områder. Søren Langager, Anthon Sand Jørgensen, Thomas Brante, Janne Hedegaard Hansen, Bjørn Hamre, Lotte Hedegaard-Sørensen, Henrik Skovlund, Tore Kargo, Niels Rosendal Jensen og Inge M. Bryderup bidrager med artikler til denne antologi.

Forskningsprogrammet ”Social- og specialpædagogik i inkluderende perspektiv” inviterer til seminar og reception i forbindelse med udgivelse af antologien Diagnoser i specialpædagogik og socialpædagogik, som er redigeret af Inge M. Bryderup og udgivet på Hans Reitzels Forlag.

Program for seminar:

Inge M. Bryderup:
Introduktion og præsentation af antologien Diagnoser i specialpædagogik og socialpædagogik

Søren Langager:
Vækst i antal diagnoser og medicinering blandt børn, unge og voksne – konsekvenser for specialpædagogik og socialpædagogik

Janne Hedegaard Hansen:
Diagnosticering og medicinering som bidrag til inklusion af den stigmatiserede medborger i specialpædagogiske fællesskaber

Tore Kargo: Den medicinerede døgninstitution – socialpædagogik i forhold til anbragte børn og unge med diagnoser

Læs mere om bogen på forlagets hjemmeside her

Pris og tilmelding

Deltagelse inklusive bogen koster 350 kr.

Tilmelding til seminaret sker via følgende link:

Tid:

30. august 2011 kl. 13.00-16.00