Det pædagogiske landskab og dets geologi

Seminar om Positioner inden for pædagogisk forskning og uddannelse med professor Bent Olsen fra NTNU i Trondheim

Onsdag 30. oktober 2019,  kl. 11:30 - 13:30

Lokale D174, Campus Emdrup Tuborgvej 164 2400 København NV

Pædagogisk forskning og professionsuddannelse i Danmark er stort i omfang og favner bredt, både med hensyn til de spørgs-mål som rejses, og den teoretiske og metodiske brug. Ind imellem opstår der også kon-troverser mellem forskellige positioner, det ligger nærmest i pædagogikkens DNA.

Er det helt tilfældig hvad forskere og undervisere er optaget af? Eller er der mønstre i denne mangfoldighed?

Oplægget undersøger de to spørgsmål ved at tegne en skitse over betydende og aktu-elle positioner indenfor norsk og dansk pædagogik.

Oplægget er også det første skridt på vej mod et projekt om studiet af positioner og styrkeforhold indenfor pædagogisk forskning og uddannelse. Ikke mindst derfor er indspil, ideer og diskussioner nyttige.

Oplægsholder

Bent Olsen, Professor i pædagogisk sociologi, Institutt for pedagogikk og livslang læring, NTNU i Trondheim