Den edukative diskurs - Pædagogiseringstendenser i konkurrencestaten, Økonomien og arbejdslivet

Offentligt seminar om den edukative diskurs og pædagogiseringstendenser i lyset af konkurrencestaten, den politiske økonomi og det moderne arbejdsliv

Oplysninger om arrangementet

Tirsdag 8. maj 2012,  kl. 10:00 - 16:00

Sted

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, Tuborgvej 174, Lokale D174, 2400 København NV

Vi er vidner til en stor og stadig stigende interesse for pædagogiske rationaler. Det er en interesse, som ikke længere lader sig begrænse til det pædagogiske og uddannelsespolitiske område, men som i stor stil finder relevans i samfundets nye former for politik, økonomi og arbejdsliv. Pædagogiske forklaringer, løsninger og potentialer viser sig ikke alene nødvendige og effektive i den nationale sammenhæng, de har også fået strategisk relevans i den globale konkurrence.

Normalt møder vi det i form af tidens mange buzzwords om omstillingsparathed, kompetenceudvikling, innovation, kreativitet, human ressource management, employability, lærende organisationer, MUS-samtaler, citizenship education (medborgerskab), livslang læring – listen er uendelig. Men de edukative logikker har ligeledes fundet vej til det sociale og individuelle livs intime sfærer, her blander de sig med vores almindelige lyst til og behov for anerkendelse, karriere, tryghed og sociale relationer.

Ekspansionen af pædagogiske rationaler udfordrer de målestokke, som vi normalt referer til, når vi diskuterer statens indretning, den politiske økonomi og medarbejderens rolle. På seminaret skal vi diskutere, på hvilken måde på (og hvorvidt) den pædagogiske diskurs vinder udbredelse, og hvorledes nye (og gamle) begrundelser for sammenhængskraft, stat, politik, økonomi, ledelse og individualitet transformerer i og med den aktuelle pædagogiseringstendens.

10.00-10.15 Introduktion

10.15-11.00 Den edukative diskurs v/ Jonas Lieberkind (adjunkt, DPU, AU)

11.00-12.00 Konkurrencestat og pædagogisering v/ Ove K. Pedersen (professor, CBS)

12.00-12.45 Frokost (kan købes i kantinen)

12.45-13.45 Økonomi og pædagogisering v/ Jens Erik Kristensen (lektor, DPU, AU)

13.45-14.45 Arbejdsliv og pædagogisering v/ Niels Åkerstrøm Andersen (professor, CBS)

14.45-15.00 Pause

15.00-16.00 Diskussion

Alle er velkomne og tilmelding er ikke nødvendig.

Arrangører

Jonas Lieberkind lieberkind@dpu.dk, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet,  i samarbejde med Forskningsprogrammet for Pædagogisk Samtidsdiagnostik (DPU) og Center for Sociologiske Studier (CESAU).