CApE festival – Verdensomsorg og klimakrise

Klimaforandringer, bæredygtig pædagogik og verdensomsorg i en uddannelsessammenhæng. Kom til konference-festival på DPU og hør om den seneste udvikling indenfor bæredygtig pædagogik fra vugge til krukke fra eksperter fra forskning og praksis. Formiddagen handler om de mindre børn og eftermiddagen om uddannelser for unge og voksne.

Tirsdag 2. maj 2023,  kl. 09:15 - 16:00

Sted

DPU, Aarhus Universitet, Lokale A200 (festsalen), Tuborgvej 164, 2400 København NV

Arrangementet er en del af CApE festival – Verdensomsorg og klimakrise: En humanistisk festival om aktivisme og følelser, pædagogik og bæredygtighed, æstetik og økologi.

9:15 – 9:30: Velkomst v Ditte Winther-Lindqvist

9.30 – 10.15: Bæredygtig pædagogik med børn – og arbejdet med en national handleplan. Foredrag v Jeppe Læssøe (DPU) og Nanna Jordt Jørgensen (KP) og dialog med salen

10:15 – 10:30: Pause

10.30 – 11:30  Pædagogik og verdensomsorg i dagtilbud og skole – Paneldebat mellem Martin Hauberg-Lund (SDU), Mathilda Brückner (SDU), Nadia Raphael Rathje (DPU), Kristina Avenstrup (områdeleder i Fredensborg)

11:30 – 11:45: Pause

11:45 – 12:30: Dunkel pædagogik og omsorg - foredrag v Jonas Lysgaard (DPU) og dialog med salen

12:30 – 13:15: Frokost

13:15 – 13:30 Velkomst v Mikkel Krause Frantzen

13.30 – 14.30: Klima i ungdoms-, erhvervs- og videreuddannelserne:  Paneldiskussion mellem Tobias Skiveren (KU), Thomas Østergaard (VIA), Nanna Jordt Jørgensen (KP), Johannes Schønau (Folkehøjskolernes Forening)

14.30 – 14:45 Pause

14.45 – 15:00: På vej mod bæredygtige universiteter. Zoom Interview med Astrid Sinnes, prodekan for bæredygtighed på Norwegian University of Life Sciences (NMBU)

15:00 – 15:45: Grønne universiteter og forskeraktivisme v Mads Ejsing (KU) og dialog med salen

Alt foregår på dansk og er gratis, men tilmelding er nødvendig for at deltage i arrangementet på DPU. Tilmeld dig her: https://events.au.dk/festival

Om CApE festival – Verdensomsorg og klimakrise

Klimakrisen kalder på nye samtaler og samarbejder, på tværs af fagfelter og discipliner. Derfor har vi inviteret forskere, praktikere, kunstnere og aktivister til at deltage i vores festival, der består af foredrag, paneldebatter, workshops, sorggruppe, filmfremvisning og oplæsning. Vi håber at skabe et åbent og nysgerrigt rum, hvor der både er plads til at tale om følelser og til praksisbaserede og forskningsinformerede samtaler, der skal gøre os klogere, pege på dilemmaer og frem for alt inspirere til kollektiv handling.

CApE festivalen løber af stablen fra mandag den 1. maj til torsdag den 4.maj og finder sted på hhv. Center for Applied Ecological Thinking (mandag og onsdag), DPU (tirsdag) og KUA/KU (torsdag).

En oplæsning ved Ursula Andkjær Olsen, Sheküfe Heiberg, Alexandra Molkte Johansen og Peder Frederik Jensen vil foregå på Husets Teater tirsdag den 2 maj, fra 17-19.

Hold jer opdateret på festivalens hjemmeside (ikke oppe endnu).Arrangører: Ditte Alexandra Winther-Lindqvist (lektor på DPU, UNESCO CHAIR), Alfred Sköld (adjunkt i Psykologi, AAU) og Mikkel Krause Frantzen (lektor i ”Environmental Aesthetics”, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, KU)

Festivalen finder sted i samarbejde med Center for Applied Ecological Thinking (CApE), AAU, AU, KU – og forskningsprojekterne “Green Transition and World-Care in Early Years Education” (DFF), ”Emotions of Climate Activism”, “OIKOS: Care and Crisis in the 21st Century” (VELUX), og “Wild Growth: On General Ecology and Literature” samt Husets Teater.

Læs mere på festivalens hjemmeside her: https://capefestival.net/