Bogreception: Lars-Henrik Schmidt: Kostelige kvinder

"Elsker du mig?" er et større filosofisk spørgsmål end ”Hvad er mennesket?” eller ”Hvad er sikker viden?” Kom og hør diskussionen om dette ved bogreception for Kostelige kvinder skrevet af professor Lars-Henrik Schmidt, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet.

Oplysninger om arrangementet

Torsdag 5. september 2013,  kl. 15:00 - 17:00

Sted

Lokale D120, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, Tuborgvej 164, 2400 København NV

Det er en glæde for Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) at invitere til bogreception torsdag den 5. september fra kl. 15-17 i lokale D120. Anledningen er professor Lars-Henrik Schmidts udgivelse af bøgerne Kostelige kvinder, Jeux de mots, jeux sociaux samt Der Lear-Komplex (de to sidstnævnte som ePub-udgivelser) på forlaget U Press.

Receptionen fokuserer på bogen Kostelige kvinder. I denne bog har Lars-Henrik Schmidt valgt at spejle sig selv i forhold til, som han skriver: ”min farmor, min mor, min datter, mine søstre, mine koner, veninder, elskerinder, svigere og professionelle”. Bogen beskriver en stribe af positive kvindeskikkelser fra filosoffens eget liv, og de er inddraget i en historie, hvor kvinden efterhånden individualiseres i egen ret som arbejdskraft, men hvor hun også ender med at betragte sin forkønnelse og identitetslængsel som et slidsomt arbejde. For mændene i samme periode skal udfordringen vise sig at blive en anden, fx i det professionelle forhold, ”fordi de fleste mænd hælder til den mandlige illusion og identificerer sig med beslutningskompetencen, hvorfor de i al sin banalitet får det svært med kvindelige overordnede”. Og kærligheden? Jo, spørgsmålet ’Elsker du mig?’ fremstilles i bogen som et større filosofisk spørgsmål end ’Hvad er mennesket?’ eller ’Hvad er sikker viden?’.

Ved receptionen vil der være korte indlæg ved lektor Jens Erik Kristensen, ved filosof Anders Fogh Jensen og professor Lars-Henrik Schmidt.

Arrangementet er gratis, men tilmelding nødvendig. Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til viceinstitutleder Claus Holm M: 2688 5600.

Se video om bogen med Lars-Henrik Schmidt