Bogpræsentation: Fagdidaktik og demokrati

I bogen 'Fagdidaktik og demokrati' belyser forfatterne dominerende fag i grundskolen – fra matematik til håndværk og design – og deres relation til demokrati med afsæt i ny forskning, analyser og praksisorienterede cases.

Torsdag 18. november 2021,  kl. 14:00 - 17:00

Sted

AU Library/Det Kongelige Bibliotek i Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København NV (indgang ved bibliotekets skranke, bygning A)

Program

Velkomst og præsentation af bogen 'Fagdidaktik og demokrati' ved redaktørerne Claus Haas (DPU) & Christina Matthiesen (KU).

Oplæg, der sætter bogens temaer i spil:

• Lektor Søs Bayer, RUC:
    ”Om didaktik mellem dannelse og   demokrati” med udgangspunkt i hendes bog Dannelse og demokrati (Samfundslitteratur 2020).
  • Lektor Jonas Lieberkind, DPU, og lektor Jens Bruun, DPU:
    ”Didaktik og dannelse – et mellemværende med demokrati og det politiske fællesskab” med udgangspunkt i deres bog De unge borgere. Mellem demokratisk og politiske dannelse (Aarhus Universitetsforlag 2021)
  • Lektor Claus Haas, DPU:
    ”Demokrati som livsform i et uddannelsespolitisk fugleperspektiv” – med afsæt i det indledende kapitel i Fagdidaktik og demokrati.

Arrangementet er åbent – tilmelding er ikke nødvendig.

Der vil være mulighed for at købe bogen, og der serveres vin og snacks.

Om bogen

I 'Fagdidaktik og demokrati' belyser forfatterne dominerende fag i grundskolen – fra matematik til håndværk og design – og deres relation til demokrati med afsæt i ny forskning, analyser og praksisorienterede cases. De tager livtag med spørgsmål som:

• Hvordan er hvert enkelt fag i grundskolen i Danmark relateret til demokrati?
  • Hvilke udfordringer står vi i og overfor – både i og uden for skolen?
  • Hvilke spørgsmål i teori og praksis bør vi orientere os efter?

Bogen henvender sig til studerende, undervisere og forskere på universiteter og professionshøjskoler og andre med interesse for demokrati og fagdidaktik.

'Fagdidaktik og demokrati' er udkommet på forlaget Samfundslitteratur i november 2020.