Børn som medforskere

Oplysninger om arrangementet

Fredag 10. februar 2017,  kl. 09:30 - 15:30

Sted

Lokale D166, DPU, Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København NV

Indenfor forskning der beskæftiger sig med børn og børneliv har der gennem mange år været fokus på at inddrage børn i forskningsprocesser. Med baggrund i forskellige forskningstraditioner (barndomssociologiske, udviklingspsykologiske etc.) har begreber som f.eks. børn som deltagere, børns rettigheder og perspektiver været omdrejningspunkt for udvikling af forskningsmetoder, der muliggør at børn kan deltage og bidrage aktivt i forskningsprocesser.

Vi har inviteret forskere til at debattere dette emne med udgangspunkt i deres egne erfaringer med at lave forskning i samarbejde med børn.

Program:

09.30- 9.45
Velkommen og rammesætning af seminaret/ Dorte Kousholt

09.45-10.35
Om at samarbejde med børn i studier af udvikling/ Pernille Hviid

10.50-11.40
At ’have det godt’ i børnehaven – om børneguidede ture og foto-eliciterede interview/ Kim Rasmussen

11.40-12.30
Forskning i fællesskab(er) med børn – kortlægninger og børnemøder/ Lærke Testmann

13.15-13.55
”Vi får lige en lufter” – visuelle metoder med børn/ Ida Wentzel Winther

14.05-14.55