Big Data, Motivation og Ledelse af Uddannelsesinstitutioner

- et gå-hjemmøde arrangeret af Master i Ledelse af Uddannelsesinstitutioner, DPU, Aarhus Universitet.

Oplysninger om arrangementet

Torsdag 9. marts 2017,  kl. 16:00 - 18:00

Sted

Lokale D165, DPU, Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København NV,

Program:

Motiveret af … misundelse. Motivationsteknologiernes modsætningsfyldte følelsesøkonomi
v. professor MSO Dorthe Staunæs, DPU, Aarhus Universitet
Kan ’lysten til mere læring’ være motiveret af misundelse? Er misundelsens udbredelse en effekt af nye ledelsesteknologier, der har selvevaluering og synliggørelse som omdrejningspunkt? Og kan misundelse både være en følelse, der får folk til at ’ville det, de skal’, samtidig med at den udløser en affektiv kritik, fordi den påpeger ulighed? Oplægget diskuterer den komplekse affektive økonomi i nye ledelsesteknologier, hvor (produktionen af) misundelse går fra at være en dødsynd til en uartikuleret forudsætning for og afgørende drivkraft i neoliberale styringsformer og uddannelsesorganisationer.

Klædt på til uddannelsesledelse i praksis
v. tidligere MLU-studerende Frederik Michelsen og Tom Søgaard-Jensen
Hvordan bruger vi masteruddannelsen i praksis som pædagogiske ledere på Falkonergårdens Gymnasium og HF-kurser?

Dataficering af uddannelsesinstitutioner – hvad betyder det for ledelse?
v. lektor Helene Ratner, DPU, Aarhus Universitet.
Vores produktion af og vores forhåbninger til data er under forandring. Samtidig med at vi producerer stadig flere data, forventes den pædagogiske ledelse at prioritere indsatser og dokumentere effekter med udgangspunkt i data. Vi antager, at data kan kapacitetsopbygge og informere ledelse. Samtidig er data helt centralt i den offentlige styring af uddannelsesinstitutioners kvalitet. Det rejser tre vigtige spørgsmål: Hvilke muligheder og begrænsninger er der i databaseret viden, herunder i big data ? Hvordan spænder data uddannelsesinstitutioner ud mellem læring og kontrol? Hvordan kan man bruge data som afsæt for læring og udvikling, når samme data bruges til at rangere uddannelsesinstitutioner og dømme deres kvalitet ’god’ eller ’dårlig’?

Deltagelse er gratis, men af praktiske grunde bedes man tilmelde sig.

Tilmeld dig her