Om Master i uddannelsesledelse | Indhold, datoer og studieordning | Hvem læser her? | Adgangskrav
Som Danmarks største universitetsmiljø for forskning i pædagogik og uddannelse, leverer DPU efteruddannelser på højt, internationalt og forskningsbaseret niveau.
Det kan vi takket være vores forskere og undervisere, der har specialiseret sig i at formidle den nyeste viden inden for deres forskningsområder, og som samtidig har erfaring med at omsætte teori til praksis i uddannelsessektoren.
Lektor på DPU, Aarhus Universitet, fagkoordinator på Master i uddannelsesledelse
Hvis du vil vide mere om uddannelsens faglige indhold, er du velkomment til at kontakte Helene Ratner
Helene Ratner har en baggrund inden for antropologi og offentlig ledelse.
Hun skrev ph.d. om ledelse af inklusion og har siden studeret, hvordan digitalisering og datainformeret styring påvirker velfærdsorganisationer, og hvordan forskellige former for viden (refleksiv viden, datadreven viden) sameksisterer i uddannelsesorganisationer.
Aktuelt forsker hun i forhold vedrørende digitalisering og professionel dømmekraft samt kunstig intelligens i uddannelse og den offentlige forvaltning.
Helene Ratner forsker i brug af data i uddannelsessystemet og de spørgsmål, det rejser. Her introducerer hun til emnet, som hun også underviser i på masteren.
”På uddannelsen arbejder vi systematisk med at få de studerende til at reflektere over, hvordan de kan skabe deres egen rolle som leder. Hvordan kan man arbejde med dannelse, læring og trivsel i en kontekst af skiftende og dilemmafyldte forventninger? Hvordan kan man skabe værdi i en uddannelsessektor, som er under stadig forandring?
Med afsæt i aktuel forskning giver vi de studerende mulighed for at arbejde strategisk med pædagogisk ledelse i en politisk styret kontekst, viden om ledelse af pædagogiske professionelle samt kompetencer til at afkode og omsætte forskning i en pædagogisk praksis.”
Lektor
DPU, Aarhus Universitet
Inden Hanne Knudsen i 2005 begyndte sin ph.d., arbejdede hun med ledelsesudvikling i otte år på Københavns Rådhus. Hun har interessen for praksis med ind i sin forskning, hvor hun er optaget af skift i diskurser og hverdagspraksisser, og hvordan sådanne skift skaber nye betingelser for uddannelse og for ledelse af uddannelse. Hvad sker der for eksempel med synet på barnet og læreren, når det bliver et ideal, at læringen skal være legende? Og hvad er der på spil, når der dukker konkurrence op i klasseværelset?
Hendes ph.d.-afhandling handlede om de historiske skift i skolens forventninger til forældre. Den udkom i omskrevet form i 2010 under titlen Har vi en aftale. Magt og ansvar i mødet mellem folkeskole og familie (Nyt fra samfundsvidenskaberne). Senest har hun sammen med to kollegaer redigeret bogen Leg på spil (Akademisk forlag 2023). Andre temaer i hendes forskning er ansvarsbegrebet, tværprofessionelt samarbejde, konkurrence som motivationsform og pædagogiske koncepter.
"Uddannelse lægger grunden for vores samfund. Derfor er det så vigtigt, at vi har en levende debat om, hvad vi vil med uddannelse, hvordan vi bedst fremmer det, og hvordan forskningen kan gøre os klogere på de aktuelle udfordringer og betingelser. Lederne af vores uddannelsesinstitutioner laver hverdagspolitik med betydning for hele samfundet, og derfor er det afgørende, at de er helt skarpe på at kunne analysere de aktuelle betingelser og muligheder for uddannelse.
På Master i uddannelsesledelse mødes ledere og næsten-ledere fra et væld af forskellige institutionstyper, og det er en fornøjelse at blive klogere sammen. Det er et privilegie at undervise i et rum, der er så rigt på erfaringer."
Lektor
DPU, Aarhus Universitet
Mie Plotnikof er cand.mag. i pædagogik og ph.d. i offentlig styring og organisation. Hun forsker i forhold mellem styringsdiskurser og hverdagspraksisser, der leder og organiserer velfærdsarbejdet - typisk i en uddannelseskontekst. Her undersøger hun fx kvalitetsforståelser, identitetsarbejde, meningsforhandlinger, tidsligheder og magt-modstandsdynamikker og deres betydning for det lokale arbejde og involverede aktører.
"På Master i uddannelsesledelse arbejder vi med at finde de mest lærerige forbindelser mellem deltagernes professionelle erfaringer og udfordringer og den nyeste viden om ledelse og organisering af uddannelses- og udviklingskontekster.
Undervisningen er konstant anvendelsesorienteret, da deltagernes arbejdsliv, litteraturen, undervisernes viden og forskningsfelter fungerer som dynamiske læringsressourcer, der interaktivt fokuseres afhængig af fagets emner og tematikker."
Ledelseskonsulent og underviser
Klaus Majgaard har i mange år arbejdet med ledelse inden for børne- og kulturområdet. Dels har han som praktiker været direktør for børn og kultur i Fredericia Kommune og direktør for børn og unge i Odense Kommune. Dels har han som forsker beskæftiget sig med kvalitet i ledelses- og styringsdialoger på området.
I 2014 forsvarede han sin ph.d.-afhandling om autenticitet i offentlig styringsdialog. I dag arbejder han som underviser og konsulent for offentlige ledere.
Senest har han skrevet bogen Strategisk pædagogisk ledelse – spændingsfelter, greb og hverdagsøvelser (Dafolo 2021).
”Det er noget særligt at være uddannelsesleder. Vi skal skabe miljøer for andre menneskers udvikling, læring og dannelse, og det farver den måde, vi kan udøve ledelse på.
Som leder af en uddannelsesinstitution bestyrer du værdier og forpligtelser, som aldrig er helt i harmoni, men som brydes, skaber dilemmaer og åbninger for udvikling. Ledelse er at kultivere en fælles dømmekraft, der gør, at vi kan handle og udvikle sammen i varetagelsen af den pædagogiske opgave.
De studerende på Master i uddannelsesledelse kommer fra alle hjørner af uddannelsesområdet med et væld af forskellige erfaringer og praktiske tilgange til ledelse. Men fælles er, at vi gør uddannelsesverdenens værdier og forpligtelser til omdrejningspunkt for udviklingen af ledelse. Det giver nogle unikke og spændende læringsmiljøer, som jeg ikke har mødet nogen andre steder."
Ekstern lektor
CBS
Christiane Mossin er uddannet i filosofi fra Københavns Universitet og har gennemført sit phd-forløb på CBS, hvor hun erhvervede phd-graden på grundlag af en interdisciplinær afhandling, udfoldet i krydsfeltet imellem jura, politisk filosofi og retsfilosofi. Hendes aktuelle forskning fokuserer på de transformative udfordringer, som samtiden stiller af politisk, kulturel og pædagogisk art — med særligt fokus på inklusion, diversitet og bæredygtighed i lyset af velfærdsstatens indlejrede tankesæt og ledelses-dilemmaer.
”De transformative udfordringer, uddannelsesledere konfronterer i dag, indebærer både processuelle balancegange og etiske dilemmaer. Hvordan kan vi fastholde kulturelt indlejret, implicit viden og sensitivitet, når etablerede praksisser bliver erstattet af nye eller udsættes for eksperimentel forandring? Hvordan kombinerer vi styring og frihed i transformative processer? Hvordan kan vi fastholde og udvikle anerkendelse i professionelle verdener, når roller, autoritet og hierarkier resættes eller åbnes op for løbende nyfortolkning?
Erfaringsdeling og -refleksion i forhold til sådanne spørgsmål, såvel som indsigt i betingelserne for ledelsesansvar i krydsfelter af institutionelle bindinger, tradition, faglighed, kritik, instrumentalisering og autenticitet, er afgørende for udviklingen af uddannelsesledelse i dag."