Et mastervalgfag er et kort forløb (5 ECTS).
Du kan tage et valgfag som
Et valgfag kan give dig indsigt i et aktuelt emne - og måske også være en mulighed for at prøve af, om en masteruddannelse er noget for dig.
Du kan tage valgfag i Aarhus, selv om du ellers læser i Emdrup/København og omvendt.
Der er åbent for ansøgninger til foråret 2024 til et eventuelt efteroptag.
Hvis et valgfag bliver oprettet og der er ledige pladser, vil ansøgninger vi har modtaget efter den 15. november blive taget i betragtning i et efteroptag i den rækkefølge, vi har modtaget ansøgningerne.
Senest i starten af december bliver der taget endelig stilling til, om der kommer et efteroptag. Hvis der åbnes for efteroptag, bliver det annonceret her på siden.
Varighed:
1 semester - 18 undervisningstimer
Vægt:
5 ECTS
Pris:
12. ooo kr. (pålægges ikke moms)
Generelle ansøgningsfrister:
2. maj - valgfag i efteråret
15. november - valgfag i foråret
Du skal altid søge optagelse på valgfagene forud for det semester, hvor du skal følge dem.
Valgfaget er for dig, der gerne vil arbejde med ledelse og organisatorisk læring og forandring. Vi ser på forskellige typer af virksomheder og organisationer og tager afsæt i organisationspsykologien.
Vi kommer til at arbejde med en bred vifte af tilgange til faget - humanistisk psykologi, praksisrelateret/situeret læringsteori, positiv psykologi og socialkonstruktionisme - og med temaer som fx meningsskabelse, kollektivt sind, ledelsesroller, proces, samt ledelse af forandring, konflikter og psykisk arbejdsmiljø og trivsel.
I undervisningen kombinerer vi teoretiske oplæg med praksiseksempler, og du kommer som studerende til at omsætte teorier om ledelse, organisation og læring til idéer til videreudvikling af praksis på arbejdspladser og i organisationer.
For at blive optaget på valgfaget skal du opfylde: Adgangskrav til Master i trivsels og ressourcepsykologi
Der er ansøgningsfrist den 15. november 2023
Undervisningen foregår på DPU i Aarhus
Undervisningsdatoer:
Alle dage kl. 11-15
Der tages forbehold for ændringer
Valgfaget er for dig, der ønsker konkrete redskaber til succesfuld transfer og bæredygtig implementering af viden i praksis. Det afgørende succeskriterium for kompetenceudvikling er, om deltagerne anvender det, de lærer, i en praksis efterfølgende. Forskning viser, at transfer og implementering er forbundet med en række udfordringer, og i undervisningen undersøger vi disse forhold nærmere. Vi vil desuden arbejde med definitionerne af begreberne transfer og bæredygtig implementering. For at du også selv skal opnå succesfuld transfer, arbejder vi med med at anvende teoretisk viden i en case fra din egen praksis.
For at blive optaget på valgfaget skal du opfylde: Adgangskrav til Master i voksnes læring og kompetenceudvikling
Der er ansøgningsfrist den 15. november 2023
Undervisningen foregår på DPU i København (Emdrup)
Undervisningsdatoer forår 2024:
Der tages forbehold for ændringer
Legen og det legende bliver set som løsning på en række udfordringer inden for pædagogik, uddannelse og offentlig ledelse. Leg skal bl.a. skabe dybere læring, udvikle børnenes personlighed, åbne for tværfaglighed og innovere didaktikken på professionsuddannelserne.
Dette valgfag giver dig mulighed for at forholde dig teoretisk, kritisk og konstruktivt til leg og legegørelse (gamification, playfulness) i organisatoriske, pædagogiske og undervisningsmæssige sammenhænge. Vi undersøger, hvordan man som pædagog, underviser eller pædagogisk leder kan tage ansvar for leg og legegørelse.
Faget tager afsæt i bogen Leg på spil i pædagogik og uddannelse, Akademisk forlag 2023.
For at blive optaget på valgfaget skal du opfylde: Adgangskrav til Master i uddannelsesledelse
Ansøgningsfrist 15. november 2024
Valgfaget udbydes på DPU i København.
Undervisningsdatoer forår 2024:
Der tages forbehold for ændringer
Valgfaget er til jer, der såvel i studiesammenhæng som i jeres praksis arbejder med at formulere og designe sammenhængende og systematiske undersøgelser med relevans og udviklingspotentiale for jeres arbejdsfelt.
Undervisningen forbereder jer til at anvende teorier og metoder med relevans for en kvalitativ undersøgelse på et videnskabeligt grundlag og til at behandle en selvvalgt problemstilling i et anvendelses- og praksisrettet perspektiv.
For at blive optaget på valgfaget skal du opfylde: Adgangskrav for Master i professionel vejledning
Der er ansøgningsfrist den 15. november 2023
Undervisningen foregår på DPU i København (Emdrup)
Undervisningsdatoer forår 2024:
Der tages forbehold for ændringer.
Valgfaget er for dig der arbejder i PPR eller har opgaver i forhold til tværprofessionelt samarbejde om børns og unges trivsel og udvikling i dagtilbud/skoler.
Vi skal arbejde med nogle af de problemstillinger, der kan opstå i samarbejdet mellem professionelle - psykologer, pædagogisk-psykologiske konsulenter, pædagoger og lærere - omkring børn og unge, der er bekymring for. Vi vil i undervisningen kombinere diskussioner af aktuel forskning om børn og unge i vanskeligheder og om tværprofessionelt og tværsektorielt samarbejde med konkrete eksempler præsenteret af undervisere og deltagere på valgfaget.
Vi skal se på, hvordan det tværprofessionnelle samarbejde kan medvirke til at udvikle den pædagogiske praksis og samtidigt bidrage til at udvide deltagelsesmuligheder og forbedre trivsel for de børn og unge, der er bekymring for.
Vi kommer bl.a. til at arbejde med temaer som problemforståelser, afmagt og konflikter i det tværprofessionelle samarbejde, forældresamarbejde, og det vi ofte taler om som 'specialviden' fx fra PPR.
For at blive optaget på valgfaget skal du opfylde: Adgangskrav til Master i trivsels- og ressourcepsykologi
Ansøgningsfrist 15. november 2023
Kurset udbydes på DPU i København (Emdrup)
Undervisningsdatoer forår 2024:
Der tages forbehold for ændringer.
Hvis du arbejder med mennesker og interesserer dig for de psykologiske behov, der sikrer trivsel og opblomstring, så er dette valgfag henvendt til dig.
Selvbestemmelsesteorien (Self-Determination Theory, SDT) er et bredt, empirisk forskningsprogram om motivation, trivsel og udvikling. Teorien udpeger samhørighed, kompetence og autonomi som helt centrale behov, der skal understøttes hos borgere, elever, medarbejdere mv.
På valgfaget vil du blive introduceret til selvbestemmelsesteorien, og til hvordan den kan bruges på arbejdspladsen, i skolen og i samfundets institutioner, hvis man som fagprofessionel vil bidrage til andre menneskers trivsel, dybe læring, kreativitet, vedholdenhed, livstilfredshed, vitalitet mv.
For at blive optaget på valgfaget skal du opfylde: Adgangskrav til Master i trivsels- og ressourcepsykologi
Ansøgningsfrist 15. november 2023
Valgfaget udbydes på DPU i Aarhus
Undervisningsdatoer forår 2024:
Der tages forbehold for ændringer.
Hvis du arbejder med mennesker og interesserer dig for de psykologiske behov, der sikrer trivsel og opblomstring, så er dette valgfag henvendt til dig.
Selvbestemmelsesteorien (Self-Determination Theory, SDT) er et bredt, empirisk forskningsprogram om motivation, trivsel og udvikling. Teorien udpeger samhørighed, kompetence og autonomi som helt centrale behov, der skal understøttes hos borgere, elever, medarbejdere mv.
På valgfaget vil du blive introduceret til selvbestemmelsesteorien, og til hvordan den kan bruges på arbejdspladsen, i skolen og i samfundets institutioner, hvis man som fagprofessionel vil bidrage til andre menneskers trivsel, dybe læring, kreativitet, vedholdenhed, livstilfredshed, vitalitet mv.
For at blive optaget på valgfaget skal du opfylde: Adgangskrav til Master i trivsels- og ressourcepsykologi
Valgfaget udbydes på DPU i Aarhus
Undervisningsdatoer:
Valgfaget er til jer, der såvel i studiesammenhæng som i jeres praksis arbejder med at formulere og designe sammenhængende og systematiske undersøgelser med relevans og udviklingspotentiale for jeres arbejdsfelt.
Undervisningen giver en overordnet indføring i at anvende teorier og metoder med relevans for en kvalitativ undersøgelse på et videnskabeligt grundlag og til at undersøge en problemstilling i et anvendelses- og praksisrettet perspektiv.
Konkret kommer vi til at udforske fem grundbegreber, som er essentielle ift. at udføre en sammenhængende undersøgelse.
1. Mål: Hvorfor er din undersøgelse værd at lave? Hvilke spørgsmål ønsker du, at den skal afklare, og hvilken praksis og politikker ønsker du, at den skal påvirke?
2. Begrebsramme: Hvilke teorier, forforståelser og tidligere forskningsresultater vil vejlede eller informere din forskning, og hvilken litteratur, forundersøgelser, og personlige erfaringer vil du trække på for at forstå personerne eller problemerne, som du undersøger?
3. Forskningsspørgsmål: Hvad vil du forstå ved at udføre denne undersøgelse? Hvad ved du ikke om de ting, du undersøger, som du vil gerne lære? Hvilke spørgsmål vil din forskning forsøge at besvare, og hvordan er disse spørgsmål relateret til hinanden?
4. Metoder: Hvad vil du konkret gøre i udførelsen af denne undersøgelse? Hvilke tilgange og teknikker vil du bruge til at indsamle og analysere dine data, og hvordan udgør disse en integreret strategi?
5. Validitet: Hvordan kan de data, du har, eller som du potentielt kan indsamle, støtte eller udfordre dine ideer om, hvad der foregår? Hvordan kan dine resultater og konklusioner være forkerte? Hvad er plausible alternative fortolkninger og gyldighedstrusler mod disse, og hvordan vil du håndtere disse?
For at blive optaget på valgfaget skal du opfylde: Adgangskrav for Master i professionel vejledning
Undervisningen foregår på DPU i København (Emdrup)
Undervisningsdatoer:
Der tages forbehold for ændringer
Valgfaget er for dig, der ønsker konkrete redskaber til at arbejde med trivsel og trivselsfremme i uddannelser og andre steder, hvor der arbejdes med trivsel og læring, herunder i læringsfællesskaber på arbejdspladser.
Der sættes fokus på forskellige forståelser af trivsel, og på hvilken betydning disse kan have for trivselsfremmende udviklingstiltag i praksis, samt på forskellige betingelser for at arbejde med trivselsproblemstillinger i praksis.
Vi inddrager eksempler fra arbejdet med trivselsproblemstillinger i praksis, såsom planlægning og opfølgning på trivselsmålinger på uddannelser og på kortlægninger af arbejdsmiljøet på arbejdspladser, og inddrager også eksempler fra deltagernes egen praksis.
For at blive optaget på valgfaget skal du opfylde: Adgangskrav til Master i voksnes læring og kompetenceudvikling
Valgfaget udbydes på DPU i København. En del af undervisningen foregår online.
Undervisningsdatoer:
Der tages forbehold for ændringer
Hverdagen i det 21 århundrede, fra arbejdslivet og skolen, over politik og informationsadfærd, til fritid og identitetsdannelse, er ufravigeligt betinget af medier og internetforbundne teknologier. Mediepsykologi og cyberpsykolgi er tværdisciplinære felter, der søger at bringe kognitions-, personligheds- og socialpsykologiens arbejde ind i denne virkelighed. På DPU kombinerer vi dette med det pædagogiske felt.
På dette valgfag skal vi arbejde med den nyeste kvalitative, kvantitative og praktiske forskning i, hvordan mediebrug påvirker os mennesker psykologisk, og hvad det vil sige at lære, lege, arbejde, og trives i en verden, hvor altid-tændt-altid-med teknologier følger os overalt, og hvor det fra et psykologisk synspunkt ikke længere giver mening at tale om den digitale versus den virkelige verden.
Du kommer til at møde temaer som:
Du bliver introduceret til metoder som fx designtænkning og human centered design, digital etnografi og digital experience sampling som teknikker til at analysere digitale teknologier samt de mange sociale, psykologiske og adfærdsmæssige samspil, hvor skærme og anden onlineforbundet teknologi indgår som platform eller delelement i menneskers hverdagsliv.
For at blive optaget på valgfaget skal du opfylde: Adgangskrav til Master i trivsels- og ressourcepsykologi
Valgfaget udbydes på DPU i Aarhus.
Undervisningsdatoer:
Der tages forbehold for ændringer
Valgfagene udbydes på tværs af DPU’s masteruddannelser og giver dig mulighed for at tone din faglighed i en bestemt retning, fordybe dig i et emne, der har din særlige interesse, eller dygtiggøre dig inden for et tema med central betydning for dit fagområde.
Et valgfag udvikler dine kompetencer til at begå dig i tværfaglige sammenhænge og giver dig et tværfagligt perspektiv på dit fagområde.
Valgfagene tager udgangspunkt i centrale emner og aktuelle samfundsmæssige problemstillinger, og deres indhold og fokus kan derfor ændre sig fra år til år.