Et mastervalgfag er et kort forløb på 5 ECTS.
Du kan tage et valgfag som:
Et valgfag giver dig indsigt i et aktuelt emne og kan også være en mulighed for at prøve af, om en masteruddannelse er noget for dig.
Du kan tage et valgfag i Aarhus, selv om du ellers læser i Emdrup (København) og omvendt.
Der var ansøgningsfrist 2. maj - men du kan stadig søge!
Der er åbent for ansøgninger til ledige pladser i et efteroptag.
I efteroptaget bliver ansøgninger taget i betragtning i den rækkefølge, ansøgninger modtages i.
Ansøgningsfrist for efteroptag er 20. august
Du skal altid søge optagelse på valgfagene forud for det semester, hvor du skal følge dem.
Valgfaget er for dig, der vil arbejde med samarbejde, koordination og udvekslinger mellem og på tværs af professioner, fagligheder, aktører, sektorer og organisationer.
Afsættet bliver taget i en kollektiv undersøgelse af de ’cross boundary’-fænomener og problemer, som de studerende oplever i deres hverdag, På den baggrund introduceres en række teoretiske og analytiske perspektiver, som de studerende efterfølgende inviteres til at træne i faciliterede gruppeprocesser, hvori analytiske perspektiver relateres til udfordringer og udviklingsbehov i egne praksisser. Resultater af disse gruppeprocesser fremlægges og diskuteres i plenum eller på tværs af grupper. I de videre gruppeprocesser kvalificeres med flere analytiske perspektiver samt med en stigende vægt på udvikling af fremadrettede innovative og eksperimenterende tiltag.
For at blive optaget på valgfaget skal du opfylde: Adgangskrav til Master i voksnes læring og kompetenceudvikling
Valgfaget er for dig, der vil arbejde med ledelsesudfordringer relateret til diversitet i uddannelsessammenhænge.
Vi har fokus på, at hvordan ledelsesopgaven i uddannelsessammenhænge handler om at fremme inklusion, fastholde og motivere en mangfoldig gruppe af medarbejdere og studerende samt modvirke eksklusion og diskrimination, herunder sexisme og racisme.
Du får en indføring i begreber om diversitet og inklusion i uddannelsessammenhænge og ledelse af samme; en performativ tilgang til diversitetsproblematikker, og analyse og diskussion af praksiseksperimenter og mikrointerventioner vedrørende forskellige måder at lede og håndtere diversitet.
Undervisningsformen kombinerer teoretiske oplæg med drøftelser af praksiseksempler, for at understøtte oversættelsesarbejdet mellem teori og praksis.
For at blive optaget på valgfaget skal du opfylde: Adgangskrav til Master i uddannelsesledelse
Hverdagen i det 21 århundrede, fra arbejdslivet og skolen, over politik og informationsadfærd, til fritid og identitetsdannelse, er ufravigeligt betinget af medier og internetforbundne teknologier. Mediepsykologi og cyberpsykolgi er tværdisciplinære felter, der søger at bringe kognitions-, personligheds- og socialpsykologiens arbejde ind i denne virkelighed. På DPU kombinerer vi dette med det pædagogiske felt.
På dette valgfag skal vi arbejde med den nyeste kvalitative, kvantitative og praktiske forskning i, hvordan mediebrug påvirker os mennesker psykologisk, og hvad det vil sige at lære, lege, arbejde, og trives i en verden, hvor altid-tændt-altid-med teknologier følger os overalt, og hvor det fra et psykologisk synspunkt ikke længere giver mening at tale om den digitale versus den virkelige verden.
Du kommer til at møde temaer som:
Du bliver introduceret til metoder som fx designtænkning og human centered design, digital etnografi og digital experience sampling som teknikker til at analysere digitale teknologier samt de mange sociale, psykologiske og adfærdsmæssige samspil, hvor skærme og anden onlineforbundet teknologi indgår som platform eller delelement i menneskers hverdagsliv.
For at blive optaget på valgfaget skal du opfylde: Adgangskrav til Master i trivsels- og ressourcepsykologi
Læs om den fulde kursusbeskrivelse her i kursuskataloget
Valgfaget udbydes på DPU i Aarhus.
Uge 35:
Uge 36:
Læs mere i kursuskataloget
Hvis du arbejder med mennesker og interesserer dig for de psykologiske behov, der sikrer trivsel og opblomstring, så er dette valgfag henvendt til dig.
Selvbestemmelsesteorien (Self-Determination Theory, SDT) er et bredt, empirisk forskningsprogram om motivation, trivsel og udvikling. Teorien udpeger samhørighed, kompetence og autonomi som helt centrale behov, der skal understøttes hos borgere, elever, medarbejdere mv.
På valgfaget vil du blive introduceret til selvbestemmelsesteorien, og til hvordan den kan bruges på arbejdspladsen, i skolen og i samfundets institutioner, hvis man som fagprofessionel vil bidrage til andre menneskers trivsel, dybe læring, kreativitet, vedholdenhed, livstilfredshed, vitalitet mv.
For at blive optaget på valgfaget skal du opfylde: Adgangskrav til Master i trivsels- og ressourcepsykologi
Læs om den fulde kursusbeskrivelse her i kursuskataloget
Valgfaget udbydes på DPU i København (Emdrup)
Uge 34:
Uge 35:
Læs mere i kursuskataloget
Hvis du har en oplevelse af, at tempoet på din arbejdsplads er skruet op, og at der skal løses flere opgaver på mindre tid – og hvis du har lyst til at dykke ned i teorier om, hvordan man kan arbejde med denne ’acceleration’ og skabe nye trivselsmuligheder, så er dette valgfag noget for dig.
Valgfaget tager udgangspunkt i en forståelse af ’det accelererede samfund’ (Hartmut Rosa). Vi vil diskutere og reflektere over begrebet i forhold til konkrete arbejdslivsudfordringer og trivselsudfordringer. Fx kan det analyseres mere konkret, hvordan forskellige arbejdsopgaver og teknologier, der skal understøtte opgavevaretagelsen, er med til at skabe særlige tidsstrukturer og tidsopfattelser, som er med til at accelerere arbejdslivet.
Du vil blive introduceret til teoretiske forståelser og diskussioner af resonans, relationer og temporalitet som del af et accelereret samfund og komme til at bruge de teoretiske oplæg og diskussioner til at reflektere over, hvad de betyder for din praksis, og hvordan der kan skabes nye handlemuligheder lokalt.
For at blive optaget på valgfaget skal du opfylde: Adgangskrav til Master trivsels- og ressourcepsykologi
Læs om den fulde kursusbeskrivelse her i kursuskataloget.
Valgfaget udbydes på DPU i Aarhus.
Uge 34:
Uge 35:
Læs mere i kursuskataloget.
Valgfaget er til jer, der såvel i studiesammenhæng som i jeres praksis arbejder med at formulere og designe sammenhængende og systematiske undersøgelser med relevans og udviklingspotentiale for jeres arbejdsfelt.
Undervisningen forbereder jer til at anvende teorier og metoder med relevans for en kvalitativ undersøgelse på et videnskabeligt grundlag og til at behandle en selvvalgt problemstilling i et anvendelses- og praksisrettet perspektiv.
For at blive optaget på valgfaget skal du opfylde: Adgangskrav for Master i professionel vejledning
Læs om den fulde kursusbeskrivelse her i kursuskataloget
Valgfaget udbydes på DPU i København (Emdrup).
Uge 34:
Uge 35:
Læs mere i kursuskataloget
Valgfagene udbydes på tværs af DPU’s masteruddannelser og giver dig mulighed for at tone din faglighed i en bestemt retning, fordybe dig i et emne, der har din særlige interesse, eller dygtiggøre dig inden for et tema med central betydning for dit fagområde.
Et valgfag udvikler dine kompetencer til at begå dig i tværfaglige sammenhænge og giver dig et tværfagligt perspektiv på dit fagområde.
Valgfagene tager udgangspunkt i centrale emner og aktuelle samfundsmæssige problemstillinger, og deres indhold og fokus kan derfor ændre sig fra år til år.
Varighed:
1 semester - 18 undervisningstimer
Vægt:
5 ECTS
Pris:
12. ooo kr. (pålægges ikke moms)
Generelle ansøgningsfrister:
2. maj - valgfag i efteråret
15. november - valgfag i foråret