DPU

Aarhus Universitets segl

Chancelighed gennem legende lærende samspil

Om projektet

Forskere fra DPU, Aarhus Universitet, og praktikere fra Lolland Kommunes dagtilbud har i to år samarbejdet og udforsket mulighederne for at forbedre udsatte børns chancer for at klare sig på lige fod med andre børn.  Fokus har været på at udvikle nye og bedre former for engageret samspil, der understøtter børnenes trivsel og udvikle deres sprog og deres evner til opmærksomhed og selvregulering.

Filmene nedenfor formidler dette undersøgende og gensidige forsker-praktiker samarbejde med henblik på at inspirere til at udvikle dagtilbudspraksis med fokus på at skabe gode udviklingsbetingelser for børn, der er udsatte.

Læs mere om projektet

Nyhed fra DPU: Nyt forskningssamarbejde vil styrke udsatte børnehavebørns udvikling

Introduktion til projektet Legende lærende samspil

Målet med projekt Legende lærende samspil

Leg og læring er ikke hinandens modsætninger

v/Lone Svinth, lektor DPU, Aarhus Universitet

Samspil, der bygger på barnets præmisser

v/Charlotte Ringsmose, lektor DPU, Aarhus Universitet

Stress påvirker de relationelle evner

v/Freja Filine Petersen, ph.d.-studerende DPU, Aarhus Universitet

Forskningen kommer helt tæt på praksis ude hos børnene

v/ Tine Kleist Pedersen, pædagogisk konsulent, Lolland Kommune

Man begynder at arbejde med sig selv

v/Helle Bærendtsen, Vandloppen Rødby

Mere glæde i hverdagen

v/Pia Susan Hansen og Nickolei Jack Heising, pædagoger, Stjernehuset Holeby