Ph.d.-projekt

Karrierelæring og karrieretilpasning

i gymnasiets læreplaner

Formål

Formålet med ph.d.-projektet er at undersøge, hvordan karrierelæring og karrieretilpasning kommer til udtryk på tværs at det politiske, programmatiske og praktiske læreplansniveau.

Hvordan navigerer de forskellige aktører i gymnasieskolen i og fortolker det paradoks, det er, at skulle 'lære karriere' i et foranderligt samfund, hvor tilpasningsevne og livslang læring er nøglekompetencer? Hvordan ’gøres’ karrierelæring med ovenstående in mente ude i gymnasieskolen, dvs. hvordan får karrierelæring didaktisk udtryk i forskellige fag?

Med ryggen til fremtiden: Konstruktionen af karriereperspektivet i gymnasiets læreplaner

Denne monografi undersøger karriereperspektivets konstruktion i det almene gymnasiums læreplaner på tværs af tre læreplansniveauer: Det politiske, det programmatiske og det praktiske læreplansniveau. Ambitionen med afhandlingen er for det første at etablere og udvikle et teoretisk informeret fortolkningsrum for karriereperspektivet ved at spørge til, hvordan karriereperspektivet fortolkes på et undervisningspraktisk læreplansniveau i gymnasieskolen? Og i hvilken grad relaterer det sig til det politiske og programmatiske læreplansniveau? For det andet er det en ambition med afhandlingen at tilbyde et empirisk og praksisnært muligt svar på ovenstående forskningsspørgsmål. Derfor er det også vigtigt, at der skabes et tæt samspil mellem teori og praksis, hvor hver enkelt komponent i analysen kan føde ind i den næste.

Find siden med Ph.D. afhandlingen her.

Bidrag

Projektets resultater vil danne basis for en udvidet forståelse af, hvordan karrierelæring får sit didaktiske udtryk i gymnasiet, hvilke potentialer og udfordringer, der ligger i at have karrierelæring som læringsmål i et foranderligt samfund, og hvordan dette abstrakte (ud)dannelsesideal kan transformeres til reel undervisning. Et øget fokus på netop dette, vil kunne styrke både lærernes og elevernes oplevelser og refleksioner over undervisning i karrierelæring.

December 2017 -> november 2020