9.30 - 10.00 Ankomstkaffe
10.00 Velkommen
v. Seniorforsker Jan Mejding
10.15 Hvad har især betydning for, at elever forstår hvad de læser på mellemtrinnet?
v. cand.mag. ph.d.-stipendiat Louise Rønberg
Der er elever som fortsat slider med at få udbytte af teksterne på mellemtrinnet. Et væsentligt pædagogisk spørgsmål er her, hvilken indsats der skal til for at hjælpe dem? For at svare på det, er det vigtigt at have viden om hvilke færdigheder, der primært står i vejen for elevernes udbytte af læsningen.
I dette oplæg vil Louise fremlægge de første resultater fra en 1-årig undersøgelse blandt 13 3.-4. klasser. Gennem nye evalueringsmaterialer af ordforråd og genrekendskab samt test af ordlæsning (afkodning) er formålet at undersøge, hvilke faktorer der har størst betydning for læseforståelse i 3. og 4. klasse.
11.00 Faglig læsning: Fra forskning til praksis
v. Lektor Elisabeth Arnbak
På mellemtrinnet forudsættes det generelt, at eleverne er i stand til at anvende deres læsefærdigheder som redskab til at opnå ny viden. Men denne udvikling forløber ikke altid af sig selv.
I indlægget vil begrebet faglig læsning blive diskuteret. Hvorfor er det relevant at tænke læsning ind i en bred faglig kontekst og ikke udelukkende snævert danskfagligt? Væsentlige komponenter i udviklingen af elevers faglige læsefærdigheder vil blive præsenteret sammen med pædagogiske metoder og redskaber til implementering af faglig læsning i undervisningen.
11.45 - 12.30 Frokost
12.30 - 13.15 Hvad er PIRLS?
v. cand.mag. Mette Nørgaard Sørensen
13.15 - 14.00 Internationale læseundersøgelser - og PIRLS
v. Seniorforsker Jan Mejding
Det er 20 år siden, at de yngste elever i det danske skolesystem første gang deltog i en international læseundersøgelse. Siden da er meget ændret og internationale undersøgelser har fået lov at sætte dagsordenen i den politiske debat. Hvad har vi lært af de forudgående undersøgelser. Hvorfor deltage i endnu en international undersøgelse?
14.00 - 14.15 Kaffe
14.20 - 16.00 PIRLS-undersøgelsens praktiske dele
v. Jan Mejding og Mette Nørgaard Sørensen
Overblik over skolekontaktens og testlærerens opgaver