Forskningsenheden udfører etnografiske studier af børn og unges liv og vilkår ud fra et pædagogisk antropologisk perspektiv. Dette indebærer en komparativ og antropologisk tilgang, hvor opmærksomheden er rettet mod børns og unges hverdagsliv og betydningsdannelse såvel som mod kulturelle udtryk og værdier, sociale sammenhænge og institutionelle organiseringer i lokale, nationale og globale kontekster. Det betyder desuden, at vi betragter barndom og ungdom som socialt og kulturelt etablerede kategorier og børn og unge som aktører, hvis forståelser og praksis er interessante i deres egen ret.
Over de sidste 15 år har enhedens medlemmer udforsket en lang række emner relateret til børn og unges hverdagsliv, betydningsdannelse, socialitet og sociale forhold:
Eva Gulløv , Andreas Lieberoth , Karen Ida Dannesboe , Kira Saabye Christensen & Københavns Professionshøjskole
01/08-2024 → 31/07-2028
Eva Gulløv , Laura Gilliam , Tine Brøndum & Lise Ulrik Andreasen
01/01-2023 → 31/12-2025
Lars Holm & Annegrethe Ahrenkiel
01/02-2023 → 01/02-2025