DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Nyheder

26.11.2020 |

To DPU-forskere får Sapere Aude-bevillinger for 12 mio. kroner fra Danmarks Frie Forskningsfond

To DPU-forskere er blandt de syv forskere fra Aarhus Universitet, der netop er udnævnt til Sapere Aude-forskningsledere med en samlet bevilling på ca. 43 mio. kroner fra Danmarks Frie Forskningsfond i ryggen. DPU-lektor Katja Brøgger skal lede et forskningsprojekt om ny-nationalisme inden for universitetspolitik, mens DPU-lektor Søren Smedegaard…

16.11.2020 |

Hæderspris til DPU-forsker

Professor Dorte Marie Søndergaard er blevet tildelt HN-prisen, der uddeles af Familien Hede Nielsens Fond. Prisen gives som en anerkendelse af Dorte Marie Søndergaards omfattende forskningsindsats om børn og unge.

Foto: Lars Kruse, AU Foto

28.10.2020 |

God faglig og personlig relation til vejleder er afgørende for studerendes udbytte af specialevejledningen

De sidste 20 års uddannelsespolitiske reformer og organisatoriske ændringer på universiteterne har sat specialevejledningen på de videregående uddannelser under pres. Den nye forskningsoversigt i DPU og NCS’ e-bogsserie ’Pædagogisk indblik’ sætter fokus på vilkår og rammer for specialevejledning på de videregående uddannelser og gennemgår de…

27.10.2020 |

Gymnasieelevers uddannelsesplaner blev ikke ændret af corona-pandemien

Corona-nedlukningen af samfundet skabte bekymring blandt de ældste gymnasieelever for deres afsluttende eksamener. Men den førte ikke til, at de ændrede deres uddannelsesvalg eller besluttede at droppe sabbatåret efter gymnasiet. Derimod havde forældrenes uddannelsesniveau stor betydning for de unges planer efter gymnasiet. Det viser en ny…

30.09.2020 |

Dagtilbud bruger digitale medier med omtanke

Brug af digitale medier er udbredt i de danske daginstitutioner, men skærmtiden for børnene er samtidig begrænset. På trods af forestillinger om det modsatte, så bliver digitale medier heller ikke brugt til at passivisere børn i institutionerne – tværtimod. Det viser en ny kortlægning fra DPU, Aarhus Universitet, der kommer med en række…

22.09.2020 |

Skolen har brug for reflekterende praktikere

Hvordan styrker vi forbindelsen mellem teori og praksis på læreruddannelsen, så den nyuddannede lærer undgår praksischok? Magasinet Asterisk har talt med to DPU-forskere om, hvordan lærerstuderende kan øve sig på at være reflekterende praktikere, der formår at bruge teoretisk viden til at kvalificere praksis. Det vil styrke deres faglige profil og…

Viser resultater 1 til 6 ud af 1206

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste