DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Nyheder

22.02.2021 |

Styrket samarbejde mellem faggrupper øger kvaliteten i dagtilbud

Pædagogmedhjælpere deltager mere aktivt og målrettet i det pædagogiske arbejde og får større faglig selvtillid, hvis pædagoger og pædagogmedhjælpere i dagtilbud samarbejder mere. Det viser et forsknings- og udviklingsprojekt fra DPU, Aarhus Universitet.

18.02.2021 |

Ungdomsliv i en coronatid – smertegrænsen er nået

Nedlukningerne har forstærket de sociale uligheder i skolen markant, og mange unge mistrives både socialt og fagligt. Den gruppe af unge, som i foråret faktisk krediterede på onlineundervisningen, har med den anden nedlukning også passeret en smertegrænse. Det påpeger forskerne bag et omfattende DPU-forskningsprojekt om ungdomslivet under Corona.

18.01.2021 |

Inklusion: Giv eleverne indflydelse på undervisningen!

Ved at inddrage eleverne og give særligt de elever, der er svære at nå, indflydelse på undervisningen, kan lærere støtte flere børn i at deltage i undervisningen. Sådan lyder det fra inklusionsforsker på DPU Lotte Hedegaard-Sørensen. Hun har stået i spidsen for det europæiske forskningsprojekt Reaching the Hard to Reach, der bringer nye indsigter…

14.01.2021 |

Nye navne til to DPU-masteruddannelser: Trivsels- og ressourcepsykologi og Professionel vejledning

For at give et endnu mere dækkende billede af det reelle indhold på DPU’s masteruddannelser i Positiv psykologi og Vejledning ændres både uddannelsernes navne og de titler, de studerende opnår: Positiv psykologi bliver til Trivsels- og ressourcepsykologi og Vejledning bliver til Professionel vejledning.

Foto: Mikal Schlosser

12.01.2021 |

Kvalitet i daginstitutioner handler om mere end normeringer

Flere voksne til børnene i de danske vuggestuer og børnehaver står på de flestes ønskeliste. Men hvis vi skal have fuldt udbytte af de minimumsnormeringer, der indføres i Danmark fra 2024, må vi blive skarpe på, hvordan normeringer spiller sammen med andre faktorer med betydning for kvaliteten i daginstitutioner – og hvad vi overhovedet forstår…

07.01.2021 |

Hvordan anvender vi bedst algoritmer og kunstig intelligens i velfærdssamfundet?

Hvordan lærer vi som samfund og mennesker at udnytte det bedste fra algoritmer og kunstig intelligens og samtidig tage højde for de etiske dilemmaer, der følger med? DPU er med i et nyt stort forsknings- og oplysningsprojekt, der skal undersøge netop dét. VILLUM og VELUX FONDEN finansierer projektet med 100 millioner kroner.

Viser resultater 1 til 6 ud af 1218

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste