22.02.2021 |
Pædagogmedhjælpere deltager mere aktivt og målrettet i det pædagogiske arbejde og får større faglig selvtillid, hvis pædagoger og pædagogmedhjælpere i dagtilbud samarbejder mere. Det viser et forsknings- og udviklingsprojekt fra DPU, Aarhus Universitet.
18.02.2021 |
Nedlukningerne har forstærket de sociale uligheder i skolen markant, og mange unge mistrives både socialt og fagligt. Den gruppe af unge, som i foråret faktisk krediterede på onlineundervisningen, har med den anden nedlukning også passeret en smertegrænse. Det påpeger forskerne bag et omfattende DPU-forskningsprojekt om ungdomslivet under Corona.
18.01.2021 |
Ved at inddrage eleverne og give særligt de elever, der er svære at nå, indflydelse på undervisningen, kan lærere støtte flere børn i at deltage i undervisningen. Sådan lyder det fra inklusionsforsker på DPU Lotte Hedegaard-Sørensen. Hun har stået i spidsen for det europæiske forskningsprojekt Reaching the Hard to Reach, der bringer nye indsigter…
14.01.2021 |
For at give et endnu mere dækkende billede af det reelle indhold på DPU’s masteruddannelser i Positiv psykologi og Vejledning ændres både uddannelsernes navne og de titler, de studerende opnår: Positiv psykologi bliver til Trivsels- og ressourcepsykologi og Vejledning bliver til Professionel vejledning.
12.01.2021 |
Flere voksne til børnene i de danske vuggestuer og børnehaver står på de flestes ønskeliste. Men hvis vi skal have fuldt udbytte af de minimumsnormeringer, der indføres i Danmark fra 2024, må vi blive skarpe på, hvordan normeringer spiller sammen med andre faktorer med betydning for kvaliteten i daginstitutioner – og hvad vi overhovedet forstår…
07.01.2021 |
Hvordan lærer vi som samfund og mennesker at udnytte det bedste fra algoritmer og kunstig intelligens og samtidig tage højde for de etiske dilemmaer, der følger med? DPU er med i et nyt stort forsknings- og oplysningsprojekt, der skal undersøge netop dét. VILLUM og VELUX FONDEN finansierer projektet med 100 millioner kroner.