Den ludiske middelalder - spil, leg og animation

Spil og leg var en integreret del af vikingetidens og middelalderens kultur. Men leg var ikke bare for børn og barnlige sjæle, sådan som vi er vant til at tænke i dag.

Spil og leg var en integreret del af vikingetidens og middelalderens kultur. Der blev spillet og leget i hallen, i kirken, ved hoffet og på slagmarken. Leg var ikke bare for børn og barnlige sjæle, sådan som vi er vant til at tænke i dag. Legen var – og er – en skabende og animerende kraft, der spillede en væsentlig rolle i selve dannelsen af kultur, kunst og ritualer, sådan som Johan Huizinga skriver i sin klassiske bog fra 1949 om det legende mennesker, Homo Ludens. I vikingetid og middelalder anvendes begrebet leg – leikr og íþróttir på norrønt eller ludus på latin – således også om mange forskellige typer af praksisser: kreativitet, kunst, sang, konkurrence, argumentation, spil, teater og drama, magi og ritualer.

Denne forskningsenhed samler forskere, der arbejder med legen som kulturel praksis i før-moderne tid. Det gælder både forskere, der undersøger legen som et mål i sig selv og ser på den leg, der foregår i et ludic play space, som er et eksperimentelt sted, hvor legens egne regler for tid og rum gælder. Det gælder endvidere forskere der interesserer sig for leg, der indgår i samfundsmæssige institutioner og praksisser, altså for legens funktion i alvorlige kontekster.

Deltagere:
Pernille Hermann, Laura Katrine Skinnebach, Hans Henrik Lohfert Jørgensen