Vidensformer og dokumentationspraksis i socialpædagogisk arbejde

– en analyse af, hvordan dokumentation og socialpædagogisk praksis italesættes i henhold til arbejdet med anbragte børn og unge på døgninstitution. Ph.d.-forsvar ved cand.pæd. Anna Kathrine Frørup

Fredag 10. februar 2012,  kl. 13:00 - 16:00

Tuborgvej 164, 2400 København NV. Lokale D174

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)

(dørene lukkes præcist)

Bedømmelsesudvalg:

• Professor Katrin Hjort, Syddansk Universitet
  • Lektor Søren Peter Olesen, Aalborg Universitet
  • Lektor Janne Hedegaard Hansen, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet (formand)

Vejledere:

• Lektor Inge Bryderup
  • Lektor Linda Lundgaard Andersen, Roskilde Universitet
  • Socialfaglig konsulent Vagn Michelsen, Socialpædagogerne

Afhandlingen udlånes på Danmarks Pædagogiske Bibliotek og ligger endvidere inden forsvaret til gennemsyn i  ph.d.-sekretariatet, Campus Emdrup (A114b).

Institut for Uddannelse og Pædagogik er vært ved en efterfølgende reception.

Abstract:

Denne afhandling handler om socialpædagogers arbejde med dokumentation og om de forhold, der har betydning for udviklingen og udøvelsen af dokumentation inden for det socialpædagogiske område. Formålet med afhandlingen har været at udforske de vanskeligheder, der knytter sig til italesættelser af socialpædagogisk praksis, herunder socialpædagogers dokumentationspraksis.
Afhandlingen skriver sig ind i den socialpædagogiske forskning med et særligt blik på socialpædagogers sprogbrug, herunder på forholdet mellem sprog og praksis i henhold til døgninstitutionsarbejdet med anbragte børn og unge, som på grund af sociale eller adfærdsmæssige problemer har behov for at blive anbragt uden for hjemmet.
Med afsæt i Norman Faircloughs teori og metode fokuseres der i afhandlingen på sproget som et centralt element i udøvelsen af dokumentation. Faircloughs kombination af tekst- og diskursanalyse gør det muligt at udforske de vanskeligheder, der knytter sig til socialpædagogers dokumentationspraksis ud fra et sammensat perspektiv, idet form og indhold ifølge Fairclough står i et indbyrdes dialektisk forhold. Et sådan perspektiv betyder, at der ikke blot gennem tekstnære, lingvistiske analyser fokuseres på konkret sprogbrug, men at der også fokuseres på den sociale praksis og på de sociale omstændigheder, og at netop forholdet herimellem kommer i fokus.