TrygFonden bevilger 7.9 millioner til mobbeforskning

En tværfaglig forskergruppe på Danmarks Pædagogiske Universitet skal de næste fire år gennemføre det første store samlede mobbeforskningsprojekt i Danmark. Projektet under ledelse af professor Dorte Marie Søndergaard skal udvikle teori om, hvorfor og hvordan mobning opstår.

Det gælder for eksempel hvilke konsekvenser mobning har på længere sigt, hvad mobiltelefoner, internet, film og computerspil betyder for mobningens form og indhold, og hvilken betydning læreres og forældres holdninger og reaktioner har.
Forskningen rummer også et filosofisk projekt om ondskab, moral og ansvar. Resultaterne vil løbende blive formidlet til pædagoger, lærere, forældre og politikere.

Mobbere og bystanders

Mobning er et meget udbredt problem i danske folkeskoler. Men det er ikke kun de mobbede børn, der rammes direkte i forhold til deres lærings- og udviklingsmuligheder. Også formobberne og de såkaldte 'bystanders' – er der tale om en usund kultur med konsekvenser for udviklings- og læringsmuligheder. Alligevel findes der kun meget lidt og næsten kun statistisk kortlæggende forskning om mobning i Danmark. TrygFondens meget store bevilling falder derfor på et tørt sted.

Tværfagligt projekt

Forekomsten af mobning blandt danske børn har i årevis været højere end i for eksempel Norge og Sverige. Begge lande har en lang tradition for mobbeforskning, men ingen har før kastet sig ud i en tværfaglig satsning som den, projektet 'Mobning – in- og eksklusion i skolen' nu har fået mulighed for at gennemføre. Projektet går på tværs af psykologi, antropologi, jura, statistik og filosofi og har en fælles teoriudviklende ambition.

"Når de offentligt finansierede forskningsressourcer indenfor samfundsvidenskabelig og humanistisk forskning er så klemte, som de er i disse tider, så er det af stor samfundsmæssig betydning, at en privat fond som TrygFonden føler et ansvar for at muliggøre forskning i et så alvorligt emne, " siger Dorte Marie Søndergaard.

Projektgruppen rummer foreløbig fem forskere: lektor Robin May Schott (DPU), adjunkt Jette Kofoed (DPU), adjunkt Charlotte Mathiassen (DPU), cand.jur., Helle Rabøl Hansen (AntiMobbeKonsulenterne) og som forskningsleder professor Dorte Marie Søndergaard (DPU)

Gå til projektets hjemmeside