Theodor W. Adorno 100 år

- international konference på Danmarks Pædagogiske Universitet.

I dagene onsdag den 22. oktober til fredag den 24. oktober er Danmarks Pædagogiske Universitet vært for en international konference i anledning af den tyske filosof Theodor W. Adornos 100 års fødselsdag.
Selv om Theodor W. Adorno (11. september 1903 - 6. august 1969) regnes for at være en af det 20. århundredes største tænkere, er han næsten glemt i Danmark.
Forklaringen kan være, at Adorno med lethed kan affejes som aldeles umoderne. Hans provokerende tanker beskrives som højtravende, og han er kendt for at have afvist, at teorier om kunst, filosofi og pædagogik kan omsættes til praksis. Med andre ord lever Adorno ikke op til god tone om, at akademisk tænkning skal kunne omsættes til øjeblikkelig nytteværdi for det enkelte individ eller samfundet.
Men ifølge lektor Anne-Marie Eggert Olsen fra Institut for Pædagogisk Filosofi ved Danmarks Pædagogiske Universitet, rummer Adornos arbejde nogle svar, som er mere aktuelle end nogensinde.

Det gælder for eksempel, når selv den pædagogiske verden tror, at vi lever i et samfund med frit valg på alle hylder, og det enkelte individ blot skal stykke sin identitet sammen.
"Inden for den pædagogiske verden er idéerne om individets frie selvdannelse et eksempel på, hvordan en uholdbar teori forsøges omsat til virkelighed. Det er at stikke folk blår i øjnene at tro, at alle kan blive, hvad de vil. Selv om politikerne taler om, at bistandsklienten skal kunne blive bankdirektør, viser statistikkerne, at de sociale skel ikke er nedbrudt. Valgfriheden har med andre intet på sig, og dermed er det et pædagogiske problem, hvis man tror, at alt er muligt for individet".
Ifølge Anne-Marie Eggert Olsen er der er snarere behov for at erkende individets reelle handlemuligheder inden for de gældende rammer - og ændre dem.

Theodor W. Adorno har beskæftiger sig med filosofi, sociologi, musikfilosofi, litteraturvidenskab og æstetik generelt. I 1938 måtte han som jøde flygte fra Tyskland til USA efter den nazistiske magtovertagelse. Efter krigen var han aktiv bidragyder i debatten om tysk selvransagelse inden for undervisning, etik og filosofi.
Som kritisk iagttager af det amerikanske samfund i 1940erne og 1950erne kan Theodor W. Adorno ifølge Anne-Marie Eggert Olsen give indsigt i et samfund, som Danmark først de seneste 10-15 år har bevæget sig i retning af. Det gælder for eksempel reklamekulturens indtog i medierne, troen på social mobilitet og afpolitiseringen af samfundet til et forbrugersamfund.
"Adorno har aldrig haft bred tilslutning blandt intellektuelle i Danmark, og med den borgerlige liberalismes indtog i 1980erne og 1990erne var det lige før, at  man glemte, at han fandtes. Det kan skyldes, at heller ikke tænkningen selv står uantastet af hans kritik. Men han er fortsat uhyggelig aktuel. Han kan provokere os til at reflektere over vores ubevidste tilpasning - både teoretisk og praktisk - til samfundets krav og forhindre, at vi spilder tid på nytteløse pseudohandlinger," siger Anne-Marie Eggert Olsen, som sammen med fire danske og internationale forskere er en af hovedtalerne ved konferencen.

Programmet for konferencen består desuden af tre symposier - og helt i musikkritikeren Theodor W. Adornos ånd, synger Esrum-Hellerup Koret værker af Arnold Schönberg og Robert Schumann onsdag aften.
Konferencen Society and Education er arrangeret af Institut for Pædagogisk Filosofi ved Danmarks Pædagogiske Universitet i samarbejde med Goethe Instituttet.
Konferencen foregår på engelsk på Danmarks Pædagogiske Universitet, Emdrupvej 101, 2400 København fra onsdag den 22. oktober til fredag den 24. oktober.
Tilmelding kan ske på e-mailadressen registration@dpu.dk

Yderligere information om konferencen.