Teori og praksis i professionsbacheloruddannelserne: Et systematisk review

Ph.d.-forsvar ved cand. pæd. Trine Kløveager Nielsen.

Oplysninger om arrangementet

Fredag 7. februar 2014,  kl. 13:00 - 16:00

Sted

Lokale D174, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København NV

(Dørene lukkes præcist)

Bedømmelsesudvalg:

• Professor Hans Siggaard Jensen (formand), Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)
  • Professor Sølvi Lillejord, Norges Forskningsråd, Kunnskapssenteret for utdanning
  • Lektor Gerd Christensen, Københavns Universitet, Institut for Medier, Erkendelse og Formidling

Hovedvejleder

• Professor Per Fibæk Laursen, Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)

Medvejleder

• Professor Sven Erik Nordenbo & lektor Michael Søgaard Larsen, Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)

Forsvaret ledes af lektor Monica Carlsson, Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU).

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Tuborgvej 164, bygning D, lokale 329, sekretariatet.

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) er vært ved en efterfølgende reception.

Resumé
Et centralt aspekt ved professionsbacheloruddannelserne som vekseluddannelser er forholdet mellem teori og praksis. I afhandlingen udforskes det, hvilke strategier i form af didaktiske og pædagogiske tiltag og metoder der kan tages i brug i professionsbacheloruddannelserne til ingeniør, lærer, pædagog og sygeplejerske for at skabe et konstruktivt læringsmiljø med sammenhæng mellem teori og praksis. Endvidere undersøges det, hvordan den foreliggende forsknings præmisser i form af dens grundlæggende teoretiske og konceptuelle forståelser af teori og praksis kan beskrives. Dette gøres gennem et systematisk review bestående af en forskningskortlægning og en forskningssyntese af den empiriske forskning fra 1995-2010 på feltet.

Afhandlingen viser, at en række strategier har betydning for sammenhængen mellem teori og praksis for studerende på professionsbacheloruddannelserne: Teknologianvendelse, kollaborativ læring, portfolio og dagbog, vejledning, samarbejde mellem uddannelsessted og praktiksted, organisering af praktik, casebaseret læring, udforskning af praksis, narrativer, demonstrationslaboratorium og undervisning i refleksiv tænkning. Mange af strategierne fungerer i samspil med hinanden, og på tværs af strategierne kan findes nogle overordnede forhold og tematikker, som gør sig gældende i forhold til bestræbelserne på at skabe sammenhæng mellem teori og praksis: praksis ind i den teoretiske undervisning og teori ind i praktikken, refleksiv praksis, konsistens i forståelser af teori og praksis samt tryghed i læreprocessen. Afhandlingen viser endvidere, at forholdet mellem teori og praksis i forskningen forstås på flere forskellige måder, og at den nuværende tænkning om forholdet mellem teori og praksis er præget af eklekticisme og pluralisme.