DPU

Aarhus Universitets segl

Teamsamarbejdets dynamiske stabilitet. En kulturhistorisk analyse af læreres læring i team

Ph.d.-forsvar: Lise Tingleff Nielsen.

Oplysninger om arrangementet

Tidspunkt

Torsdag 15. november 2012,  kl. 13:00 - 16:00

Sted

Lokale D174, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København NV

(Dørene lukkes præcist)

Bedømmelsesudvalg

  • ?Lektor Steen Høyrup Pedersen (formand), Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)
  • ?Professor Anton Havnes, Høgskolen i Oslo og Akershus, Senter for Profesjonsstudier
  • ?Professor Jan Kampmann, Roskilde Universitet, Institut for Psykologi og Uddannelsesforskning

Hovedvejleder

  • Professor Cathrine Hasse, Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)

Afhandlingen udlånes på Danmarks Pædagogiske Bibliotek.

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) er vært ved en efterfølgende reception.

Kort resume:
Teamsamarbejdets dynamiske stabilitet. En kulturhistorisk analyse af læreres læring i team
Nærværende ph.d.-afhandling ser på teamsamarbejde blandt lærere i den danske folkeskole. Analysen går bagom det i hverdagssproglige forstand indlysende begreb: lærernes teamsamarbejde og bidrager til en dybere forståelse af, hvordan teamsamarbejde konstituerer sig i praksis, samt hvilken betydning denne form for kollegialt samspil har for lærernes egne læreprocesser set i relation til arbejdet med elevernes læring. Med inspiration fra kulturhistorisk virksomhedsteori sættes der fokus på de kulturelle logikker og dynamikker, som løbende er med til at skabe og genskabe teamsamarbejdets praksis. Der argumenteres for, at to af de mest dominerende kulturelle logikker er a. en funktionalitetslogik, der gør det selvfølgeligt, at handlinger og sociale relationer primært orienteres mod undervisningens organisatoriske, praktiske og disciplinære forhold og b. en familiekultur, der gør det selvfølgeligt at prioritere det hyggelige og familielignende samvær. På baggrund af en etnografisk analyses beskrives hvordan arbejdet med elevernes læring kan blive ekskluderet fra teamets praksis, hvorved teamsamarbejdet, trods modsætninger og dynamikker, kommer til at fremstå som stabilt og uforanderligt. Analysen tegner herved et billede, som er forskelligt fra idealforestillingen om læreres teamsamarbejde som et rum for lærernes egen læring i relation til elevernes læreprocesser.