DPU

Aarhus Universitets segl

Social differentiering og mobilitet i gymnasiet – kulturel praksis, sociale positioner og mulighed for inklusion

Ph.d.-forsvar ved cand.mag. Susanne Murning.

Oplysninger om arrangementet

Tidspunkt

Fredag 31. maj 2013,  kl. 13:00 - 16:00

Sted

Lokale D174, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København NV

(Dørene lukkes præcist)

Bedømmelsesudvalg:

  • Lektor Niels Kryger (formand), Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)
  • Lektor Stine Thidemann Faber, Aalborg Universitet, Institut for Kultur og Globale Studier
  • Lektor Ylva Bergström, Uppsala Universitet, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Hovedvejleder:

  • Lektor Camilla Hutters, Aarhus Universitet Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Center for Ungdomsforskning

Medvejleder

Forsvaret ledes af lektor Signe Pildal Hansen, Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Tuborgvej 164, bygning D, lokale 256, sekretariatet.

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) er vært ved en efterfølgende reception.

Resumé:
”Den allerførste dag i skolen satte jeg mig helt bagved, jeg kendte ikke så mange, jeg kendte én, og så vidste jeg, hvem nogen var. Men bevidst satte jeg mig dernede, fordi jeg er sådan én, der ser folk an, i og med at jeg ikke lader så mange komme tæt på, så ser jeg folk an, hvordan de opfører sig, hvordan de reagerer på forskellige ting og sådan noget. Så jeg er enormt passiv. Også i timerne til at starte med, da sagde jeg heller ikke noget. Ikke fordi jeg ikke tror på mig selv, men det er det der med, at man skal lige fornemme niveauet, så man sidder lige og slapper af på en eller anden måde og tænker over, hvad er en strategi for den her uddannelse” (Hhx Sj, David)

Denne afhandling handler om social differentiering og kulturel praksis i gymnasieskolen, og om elevernes arbejde med at finde sig til rette i gymnasiet. 70% af en ungdomsårgang vælger i dag en gymnasial uddannelse, og flere gymnasier oplever udfordringer med at inkludere den brede elevgruppe. Dette har ført til en øget opmærksomhed på relationen mellem social bag-grund og uddannelse. Afhandlingen sætter fokus på hvordan denne relation viser sig som kulturelle praksisser i en konkret uddannelsessammenhæng. Den handler om elevernes arbejde med at finde sig til rette i og positionere sig som legitim deltager i en gymnasieklasse, i spændet mellem social baggrund, klasserumskultur og elevpraksisser. Afhandlingens grundlag er etnografiske observationer og interviews af 46 elever i fem gymnasiale klasser i begyndelsen af gymnasiet. Et centralt fokus er hvordan gymnasiekulturen sætter forskellige betingelser for de forskellige elevers interesse for uddannelsen, deltagelsesstrategier, elevkategori-sering og fællesskabsdannelser, og hvordan dette er knyttet til social klasse. Samt hvordan eleverne navigerer i dette. Hvad vil det sige at starte i gymnasiet, hvordan bliver man gymnasieelev, hvilke positioneringsmuligheder er tilgængelig for de forskellige elever, og hvordan er dette knyttet til social klasse og klasserumskulturen.

Afhandlingen udlånes på AU Library, Campus Emdrup (DPB).