Skolen fylder 200 år

Skolen har 200-års jubilæum i 2014, og det skal fejres med en række aktiviteter, der markerer skolen som en vigtig samfundsinstitution. Skolehistorikere ved Aarhus Universitet er drivkraften bag jubilæet, som bliver en anledning til at debattere skolen i samfundet – før og nu.

Skolejubilæet i 2014 sætter fokus på skolens historie gennem de seneste 200 år og på skoletiden som et livsafsnit, de fleste har både gode og dårlige minder om.

”Alle har erindringer, der går tilbage til deres skoletid. Alle kan huske, hvordan det var at gå i skole – på godt og ondt. Samtidig er og var skolen en væsentlig samfundsinstitution. Den er ganske enkelt en af grundstenene i vores velfærdssamfund,” siger Ning de Coninck-Smith, der er professor MSO i skolehistorie ved Aarhus Universitet.

Hun er initiativtager til skolejubilæet og har i samarbejde med Børne- og Undervisningsministeriet nedsat et sekretariat med ansvar for at formidle skolehistorien og aktiviteterne omkring skolejubilæet. Børne- og undervisningsminister Christine Antorini står i spidsen for styregruppen, og Kronprinsesse Mary er protektor for jubilæet.

Madpakker og gymnastiksale
I forbindelse med jubilæet bliver der arrangeret udstillinger og events samt udarbejdet undervisningsmateriale til skoleelever på alle klassetrin. Jubilæet skal ikke blot rette lyset mod de store historier om lovgivning, politik og idealer, men også fremhæve skolens hverdag, dens stemninger og indtryk.

”Vi er både interesserede i lærernes og elevernes erindringer. Hvordan så skolehverdagen ud fra lærerens perspektiv? Og hvilke skolegårdserindringer og minder om madpakker og gymnastiksale kan de tidligere elever fortælle? Tilsammen giver alle disse erindringer os en forståelse for skolens liv og virke op gennem historien,” siger Ning de Coninck-Smith.

Skolen afspejler samfundet
Skolens mål og indhold har i de forløbne 200 år afspejlet de grundlæggende krav, som samfundet har stillet til sine borgeres egenskaber og evner, og skolens historie er derfor også historien om, hvordan disse krav og forventninger har forandret sig gennem tiden.

”Skolens udvikling er tæt knyttet til lange historiske linjer i udviklingen af demokrati, lige rettigheder og velfærdsstaten. Og det vil vi formidle til de ældste elever. For de yngste bliver fokus lagt på en historisk indføring i ’de gamle dage’ med afsæt i de kreative fag,” forklarer Jens Bennedsen, der er leder af Danmarks Pædagogiske Bibliotek. Han står i spidsen for skolejubilæumssekretariatet.

Skolehistorien er aktuel i dag
Der fandtes skoler i Danmark før 1814, men jubilæet markerer, at man for 200 år siden koblede pligten til at blive undervist med retten til at blive undervist. Men skolehistorien er også aktuel for skoledebatten i dag, understreger forskerne.

”200-års jubilæet er også en mulighed for at skabe debat og opmærksomhed om de traditioner og historiske baggrunde, der ligger bag skolens aktuelle problemer– og som får indflydelse på skolens fremtid,” siger Ning de Coninck-Smith.

Medlemmer i Jubilæumsstyregruppen
• Børne- og undervisningsminister Christine Antorini (formand)
• Professor Jørn Lund
• Tidl. undervisningsminister Bertel Haarder, MF Venstre
• Formand for DLF, Anders Bondo Christensen
• Rektor Stefan Hermann, Professionshøjskolen Metropol
• Direktør i Golden Days Ulla Birk Tofte
• Overborgmester Frank Jensen, Københavns Kommune
• Skoleleder Kari Jørgensen, Helsingør Skole
• Formand for Danske Skoleelever, Vera Rosenbeck
• Professor MSO Ning de Coninck-Smith

H.K.H. Kronprinsesse Mary bliver protektor for jubilæet

Sekretariatet for ”Skole i 200 år”
Jubilæumssekretariatet har til huse på Danmarks Pædagogiske Bibliotek og skal blandt andet producere undervisningsmateriale og søge fondsmidler til finansiering af jubilæets aktiviteter.

Sekretariatet er finansieret af Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, Danmarks Pædagogiske Bibliotek og Ministeriet for Børn og Undervisning.

Henvendelser om jubilæumssekretariatets arbejde og skolehistorie:
Projektkoordinator, ph.d. Anne Katrine Gjerløff
angj@dpu.dk; 8716 3774