Skoleledelse: Direktør eller leder?

Skal skoleledere sidestilles med ledere i alle andre offentlige virksomheder – eller stiller folkeskolen som institution for læring og dannelse særlige krav til lederne og deres ledelsesstil?

I bogen 'Educational Leadership', der udkommer på Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag, argumenterer leder af DPUs Forskningsprogram for Professionalisering og Ledelse, Lejf Moos, for, at skoleledelse og folkeskolens formål er uadskillelige størrelser. Eftersom folkeskolen skal uddanne eleverne til at blive aktive, selvstændige og ansvarlige medborgere, skal skolerne også ledes efter de samme principper.
Lejf Moos udfordrer dermed Undervisningsministeriet og det såkaldte Marius Ipsen-udvalg, der har argumenteret for, at al offentlig ledelse grundlæggende bygger på de samme principper.
Samtidig med at skolelederes særlige vilkår bliver overset, peger Lejf Moos på tendenser til, at skoleledere gøres til managers. Dermed bliver de en slags direktører, der sidder i toppen af organisationen og på grund af deres position ikke udfordres på deres holdninger. Alternativet i form af leaders er derimod i bedre overensstemmelse med folkeskolens grundprincipper, mener Lejf Moos, fordi ledelsen ikke træffer beslutninger ud fra en facitliste, men et fælles værdigrundlag.

Udover Lejf Moos er de tre andre bidragydere til 'Educational Leadership' professor Andy Hargreaves fra The Lynch School of Education, Boston College og Dean Fink, som er tilknyttet International Educational and Leadership Management Centre ved University of Humberside. De to forskere beskriver bæredygtig ledelse og forandringer i videnssamfundet. Ved at bruge miljøbegrebet bæredygtig udvikling argumenterer Hargreaves og Fink for, at ledelse og skoleudvikling skal ses i et større og længere perspektiv, end man almindeligvis gør.
Geoff Southworth, professor ved University of Nottingham, skriver, at skolerne skal udvikle sig til lærende fællesskaber, hvor ledelse drejer sig om at støtte og provokere læring på flere niveauer i skolen. Elevernes læring skal fortsat være i centrum, men den kan kun udvikles, hvis hele skolen er gennemsyret af tanker om og aktiviteter omkring læring. I artiklen diskuteres en række af de muligheder, ledere har for at udføre dette arbejde i samarbejde med medarbejderne.

'Educational Leadership' er skrevet på engelsk og udkommer på Danmarks Pædagogiske Forlag. Bogen kan bestilles ved henvendelse til Danmarks Pædagogiske Bibliotek, Publikationssalget, Postbox 840, 2400 København NV. 'Educational Leadership' er på 120 sider og koster 148 kroner + porto.
www.dpu.dk/forlag .

""