Skolebyggeri, sundhed og trivsel

Arkitektskolen og Danmarks Pædagogiske Universitet skal i fællesskab undersøge, hvordan skolebyggeri og pædagogik kan fremme børns og unges kompetenceudvikling, sundhed og trivsel.

De kommende år vil der blive investeret milliarder i dansk skolebyggeri. Der forventes at blive opført nye skoler for 30-50 milliarder kroner, mens eksisterende skoler skal moderniseres for 12-15 milliarder kroner.

Alligevel har ingen institutioner hidtil forsket i, hvad samspillet mellem en handlingsorienteret pædagogik og klasseværelser, fællesarealer, kantiner og skolegårde betyder for skolelevers sundhed og trivsel og kompetencer. Men det bliver der nu rådet bod på i forbindelse med et samarbejde mellem Danmarks Pædagogiske Universitet og Arkitektskolen i København. Med en startbevilling på 400.000 kroner fra Aase og Ejnar Danielsens Fond til projektets første år samt medfinansiering fra de to institutioner bliver forskningsprojektet "Arkitektur, pædagogik og sundhed" nu skudt i gang.

Når DPUs forskningsprogram for Miljø- og Sundhedspædagogik og Arkitektskolens Center for Idræt og Arkitektur går sammen om opgaven, er det for at bidrage med et nyt og helhedsorienteret syn på fremtidens skole, hvor sundhed tænkes mere tydeligt ind i samspillet mellem pædagogik, byggeri og daglig planlægning. Skolers fysiske rammer indgår som en væsentlig dimension i 9-10 år af børnenes liv og omfatter i projektet således byggeri og planlægning i forbindelse med nybygning og renovering af skoler. Projektets sundhedsforståelse omfatter handlekompetence, trivsel, livskvalitet og fravær af sygdom, mens pædagogik defineres som metoder og indhold i skolens undervisning.

Projektet løber over 3,5 år og ledes af de to institutioner i fællesskab med centerleder René Kural fra Center for Idræt og Arkitektur og professor Bjarne Bruun Jensen fra DPU som daglig ledelse. Forskerne vil blandt andet gennemføre interview med lærere, elever og tekniske rådgivere samt analysere skolebyggerier fra 1800-tallets "røde, autoritative" folkeskole til moderne skolebyggeri, der forsøger at tilgodese fleksibel, differentieret undervisning.

Undervejs i projektperioden afprøves de opnåede erfaringer i aktuelle renoveringer og nybyggerier. Til projektet knyttes en inspirationsgruppe, der består af nøglepersoner fra universiteter, offentlige forvaltninger, donorinstitutioner og private virksomheder.

Overrækkelsen af de 400.000 kroner fra Aase og Ejnar Danielsens Fond finder sted ved en reception onsdag den 26. november klokken 13 på fondens kontor, Gl. Lundtoftevej 7, 3. 2800 Lyngby.