Samspil og læring i daginstitutioner: Børnehavebørns deltagelsesmuligheder i pædagogisk tilrettelagte aktiviteter

Ph.d.-forsvar ved kandidat i pædagogisk psykologi Lone Svinth.

Fredag 14. marts 2014,  kl. 13:00 - 16:00

Sted

Lokale D174, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København NV

(Dørene lukkes præcist)

Bedømmelsesudvalg:

• Professor m.s.o. Stig Broström (formand), Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)
  • Førsteamanuensis Oddbjørg Skjær Ulvik, Fakultet for samfunnsfag, Høgskolen i Oslo og Akershus
  • Professor Anette Sandberg, Mälardalens Högskola, Akademin för Utbildning, Kultur och Kommunikation

Hovedvejleder

• Lektor Anne Maj Nielsen, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)

Medvejleder

• Professor Ingrid Pramling Samuelsson, Göteborgs Universitet, Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Forsvaret ledes af lektor Eva Gulløv, Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU).

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Tuborgvej 164, bygning D, lokale 329, sekretariatet.

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) er vært ved en efterfølgende reception.

Resumé:
Ph.d.-projektet undersøger med udgangspunkt i et sociokulturelt læringsperspektiv, hvordan samspillet mellem pædagoger og børn i to daginstitutioner får betydning for børns deltagelsesmuligheder, og hvad det bliver muligt for børn at opleve og erfare i pædagogisk tilrettelagte aktiviteter. Jeg er optaget af, hvordan børn bliver til gennem deltagelse i sociokulturelle praksisser, hvor også børnehavens institutionskultur samt institutionens materielle og juridiske grundlag får betydning for samspillet. Arbejdet er baseret på en interesse for, hvordan sociale og kulturelle forhold som fx et intensiveret politisk fokus på børnehavebørns læring får betydning for pædagogens rettethed og målorientering i konkrete pædagogisk tilrettelagte aktiviteter og derved for børns deltagelsesmuligheder. Undersøgelsen, der er inspireret af en dialektisk/interaktiv metodologi, er baseret på videoobserveret voksen-børn samspil af 24 pædagogisk tilrettelagte aktiviteter. Med udgangspunkt i fire tematiske perspektiver analyseres det, hvordan situerede samspils- og deltagelsesprocesser bevæges fra øjeblik til øjeblik og på forskellige måder får betydning bl.a. for børns engagement og muligheder for at bidrage til praksis.