Refleksion og fællesskab: Kollektiv Narrativ Praksis i karrierevejledningen

Ph.d.-forsvar ved cand. mag., master i vejledning, Helene Valgreen.

Oplysninger om arrangementet

Fredag 6. december 2013,  kl. 13:00 - 16:00

Sted

Lokale D169, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København NV

(Dørene lukkes præcist)

Bedømmelsesudvalg:

• Lektor Noemi Katznelson (formand), Aalborg Universitet i København, Center for Ungdomsforskning
  • Professor Marianne Horsdal, Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
  • Førsteamanuensis Cato R.P. Bjørndal, Institutt for lærerutdanning og pedagogikk, Universitetet i Tromsø

Hovedvejleder

• Lektor Peter Plant, Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)

Medvejleder

• Lektor Rie Thomsen, Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)

Forsvaret ledes af lektor Monica Carlsson, Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Tuborgvej 164, bygning D, lokale 329, sekretariatet.

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) er vært ved en efterfølgende reception.

Resumé:
Refleksion og fællesskab undersøger mulighederne for at finde en ny vej i dansk karrierevejledning baseret på Kollektiv Narrativ Praksis. Metoden undersøges og udfoldes på tre danske højskoler, hvor de deltagende elever i et socialt forum fortæller om deres liv gennem tegninger, skriftlige udsagn og fælles refleksioner. Grundlaget for analysen er Grounded Theory.

Projektet er på én og samme tid forskning og metodeudvikling og tager udgangspunkt i forskningsspørgsmålet:

"Hvis karrierevejledningens mål er at sikre at alle unge, uanset deres sårbarhedsgrad, skal kunne drage fordel af et vejledningsforløb, hvordan kan Kollektiv Narrativ Praksis så bidrage til opfyldelse af dette mål?"

Forskningsresultaterne viser, at de unge i samspil med andre unge opdager ressourcer hos sig selv, de ikke før havde tænkt over. På en ny måde begynder de at reflektere over deres fremtidsmuligheder.

Refleksion og fællesskab er aktualiseret af den politiske og samfundsmæssige debat om dansk vejledningspraksis. Afhandlingen diskuterer hensigtsmæssigheden ved dikotomien i dansk vejledningslovgivning mellem de få unge, der påstås at have særlige behov for vejledning og de mange, der påstås ikke at have det.