Opgør med den verdensfjerne filosof

Filosoffer er først og fremmest interessante, når de bruger deres kritiske sans skabende. Ny bog gør op med forestillingen om, at filosoffer kun kan være undervisere eller samfundsrevsere.

Myten lever i bedste velgående: Filosoffer er langhårede eksistentialister eller strenge logikere, der bedriver begrebsgymnastisk i et lukket univers langt fra virkeligheden. I sin nye bog 'Den filosofiske præstation' punkterer erhvervsforsker Kim Gørtz fra Danmarks Pædagogiske Universitet myten og tegner i stedet et billede af en ny type filosof.

"Filosoffen er blevet hensat til at anvende sin opøvede tankekapacitet som gruppevejleder, filosofihistorieunderviser eller samfundsrevser. Filosoffer bliver imidlertid først og fremmest interessante og anvendelige, når deres opdyrkede kritiske sans er skabende og dermed tilfører virksomheder værdi," siger Kim Gørtz.

'Den filosofiske præstation' rammer midt ind i diskussionen om, hvad man kan bruge humanistiske kompetencer til inden for det erhvervsøkonomiske felt. "I mange århundreder er business og filosofi blevet betragtet som uforenelige størrelser. I dag er situationen dog anderledes", mener Kim Gørtz. "Der er brug for filosoffer – de kan noget. Arbejdslivets forandringer fordrer nye kvalifikationer, som kalder på en filosofisk præstation," siger Kim Gørtz.

Ifølge Kim Gørtz bliver den erhvervsøkonomiske tankeverden nødt til at udvide sin abstraktionskapacitet for at følge med de stigende krav om intensiveret innovation og vidensorganisering. I dette opbrud er det ligefrem nødvendigt, at filosoffer præsterer noget og ikke blot synker ind i refleksionens kringelkroge. Først når den filosofiske aktivitet går ud over sig selv og placerer den pågældende tankemodus i en anden kontekst, formår filosoffen at gøre noget – ellers forbliver alt blot inden for det samme refleksionsfelt.

På baggrund af toneangivende filosoffer som Platon, Kant, Hegel, Kierkegaard, Nietzsche, Heidegger og Deleuze fremhæver bogen essensen af, hvad de forstår som eksemplarisk filosofisk aktivitet. Disse anvisninger bruges i bogen til at omsætte filosofisk aktivitet på mange typer af erhvervsøkonomiske problematikker – lige fra medarbejder- til lederniveau over bredere organisatoriske perspektiver.

Bogen henvender sig især til uddannelser med filosofiske målsætninger, men også til erhvervsledere og læsere med en almen filosofisk interesse.

Kim Gørtz er filosof og erhvervsforsker hos Nordea Bank A/S og Learning Lab Danmark ved Danmarks Pædagogiske Universitet.

'Den filosofiske præstation – kritik af den refleksive kompetence' er udkommet på Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag.

DenFilosofiskePræst_forside

Den filosofiske præstation
-Kritik af den refleksive kompetence

Af Kim Gørtz