Nyt stort forskningsprojekt om dansk skolehistorie

En forskergruppe ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole (DPU), Aarhus Universitet, har netop modtaget en bevilling på 11 millioner kr. fra Carlsbergfondet. De næste fem år skal 12 historikere undersøge den danske skolehistorie fra middelalderen og frem til det 21. århundrede.

Det ambitiøse forskningsprojekt vil resultere i et omfattende værk på fem bind med titlen: Dansk skolehistorie. Vilkår, visioner og hverdag gennem 500 år. Projektet kommer til at udfylde et tomrum, for der findes i dag ingen samlede fremstillinger af skolehistorien i et længere eller bredere perspektiv.

Fokus er på skiftende tiders grundskoler frem til nutidens folkeskole. Målgruppen er de mange mennesker, der i dag er med til at forme og forvalte de danske skoler: Lærere, forældre, administratorer og politikere.

Forskerne vil afdække, hvordan den samfundsmæssige udvikling gennem tiden har afspejlet sig i skolens organisering og fysiske rammer, og ikke mindst hvordan skolens pædagogiske principper og læringsformer har udviklet sig. Også læreruddannelsen vil blive behandlet - for uden lærere ingen skole.

"Vi vil undersøge, hvordan skolehverdagen konkret har formet sig, og hvilken betydning skolen har haft for elever, forældre og lærere. Ambitionen er at gøre skolehistorien til et kulturelt og skolepolitisk aktiv ved at levere stof, der kan kvalificere og perspektivere debatten inden for skoleområdet - nu og i fremtiden", udtaler Ning de Coninck-Smith, lektor, dr. phil. ved DPU og hovedredaktør på projektet.

Værket skal belyse den mangfoldighed, der har karakteriseret det danske skolesystem siden dets begyndelse med store forskelle mellem skoler på landet og i byen, i kolonierne og helstaten, for drenge og piger, høj og lav, og for børn med forskellig etnisk baggrund. Projektet er klart i 2014, samme år som folkeskolen fylder 200 år. Der er desuden etableret et website for projektet, hvor der bliver linket til uddannelseshistoriske sider og materiale, og hvor engelsksprogede versioner af forskningsprojektets målsætninger og hovedresultater bliver tilgængelige. Se mere om projektet på www.dpu.dk/skolehistorie