Ny publikation

Specialundervisning på anbringelsessteder og i dagbehandlingstilbud. Af Inge M. Bryderup, Bent Madsen og Anette Sejer Perthou.

Resume

Resuméet kan endvidere hentes i udskriftvenligt format (PDF-fil) ved at klikke på følgende link:Resumé (PDF)

Specialundervisning på anbringelsessteder og i dagbehandlingstilbud
I juni 1998 vedtog Folketinget lov nr. 412 "Lov om ændring af lov om folkeskolen". Den nye lov indebærer, at skolemyndighederne får mulighed for at henvise børn og unge til specialundervisning på anbringelsessteder og i dagbehandlingstilbud. Formålet med lovændringen er at sikre, at de anbragte børn og unge får en kvalificeret undervisning, der opfylder kravene i folkeskoleloven.
I forbindelse med vedtagelsen af loven blev det besluttet, at der skulle foretages en evaluering i form af både en kvantitativ og en kvalitativ undersøgelse. I denne publikation fremlægges resultaterne af den kvantitative del af undersøgelsen.
Undersøgelsen er foretaget som en landsdækkende spørgeskemaundersøgelse blandt døgninstitutioner, opholdssteder og dagbehandlingstilbud suppleret med oplysninger indhentet fra landets kommuner og amter. Det er første gang, at dette socialpædagogiske område gøres til genstand for en landsdækkende empirisk undersøgelse, og bogen bidrager endvidere med en række indsigter af mere almen karakter omkring de socialpædagogiske institutioner.
Institutioner med intern undervisning
Lidt under halvdelen af døgninstitutionerne, 1/3 af opholdsstederne og 2/3 af dagbehandlingstilbudene har intern undervisning. Der er oftere intern undervisning på de større institutioner, og det er endvidere karakteristisk, at institutionerne med intern undervisning i vid udstrækning er oprettet i ikke-offentligt regi.

Undervisningstilbudene og eleverne
1/3 af samtlige anbragte og henviste børn og unge, og flere drenge end piger undervises på døgninstitutioner, opholdssteder og i dagbehandlingstilbud.
Undersøgelsen tegner forskellige profiler vedrørende målgruppen på de tre forskellige institutionstyper. Døgninstitutionerne er karakteriseret ved, at de anbragte børn og unge er jævnt fordelt på alle aldersgrupper, og ved en forholdsvis lille forskydning mellem drenge og piger. På døgninstitutionerne modtages oftere end på opholdsstederne og dagbehandlingstilbudene børn og unge med psykiske lidelser, ligesom flertallet af de anbragte børn og unge, der undervises internt, er henvist til vidtgående specialundervisning. Den mest udbredte pædagogik er miljøterapi og struktureret pædagogik. Opholdsstederne modtager flest børn i alderen 15-17 år og dobbelt så mange drenge som piger. Her undervises særligt børn og unge med adfærds- og indlæringsproblemer. De fleste opholdssteder arbejder med struktureret pædagogik. Dagbehandlingstilbudene har en klar profil omkring børn og unge i skolealderen, hvoraf 3/4 er drenge. Desuden har de den største gruppe af børn og unge med indlæringsproblemer. Den mest anvendte pædagogik i dagbehandlingstilbudene er relationspædagogik og struktureret pædagogik.

Børn og unge uden undervisning
Det fremgår tillige af undersøgelsen, at 9% af alle anbragte/henviste børn og unge i den undervisningspligtige alder ingen undervisning får. Det drejer sig om i alt cirka 350 børn og unge.

Undervisningens indhold og struktur
Undersøgelsen viser, at undervisningen er forholdsvis formaliseret. Et flertal af institutionerne har indgået eller er ved at udarbejde en såkaldt undervisningsoverenskomst. Lidt under halvdelen af børnene/de unge har undervisningen beskrevet i deres sociale handleplan. De fleste institutioner har opstillet generelle mål for undervisningen, og 3/4 af børnene/de unge modtager undervisning efter en individuel fastlagt læseplan. Desuden foregår undervisningen på næsten alle institutioner i lokaler, som er forbeholdt undervisning.
Det konstateres endvidere, at undervisningens omfang tilnærmelsesvis står mål med folkeskoleloven, og at hovedparten af al undervisning gennemføres af medarbejdere med en formaliseret pædagogisk uddannelsesbaggrund.

Tilsyn og rådgivning
Undersøgelsen viser, at tilsynet med undervisningen endnu er mangelfuldt, idet over halvdelen af døgninstitutionerne, 1/5 af opholdsstederne og 1/3 af dagbehandlingstilbudene ikke modtager tilsyn med undervisningen. Omkring rådgivningen viser undersøgelsen, at opholdsstederne og dagbehandlingstilbudene i de fleste tilfælde betjenes af det kommunale skolevæsen (PPR), mens døgninstitutionerne hovedsagelig modtager rådgivning fra en psykolog, som ikke er tilknyttet amt eller kommune.

Bogen afsluttes med en perspektivering af resultaterne i forhold til formulering af (nogle af) de problemstillinger, der skal være genstand for efterfølgende kvalitative undersøgelser.

152 sider. Pris kr. 97,- + moms. Forsendelse kr. 20,-

Bestilling: