Ny bog giver lærere en god start

Der er langt fra lærerseminariet til virkeligheden i 7.A, og nyuddannede lærere er ikke altid forberedte på den situation, der venter dem i klasselokalet. De kan nu hente råd og vejledning i en ny bog om undervisningsmetodik, der klæder dem bedre på til mødet med de praktiske og pædagogiske udfordringer i lærerjobbet.

I bogen "Praktisk pædagogik" giver Per Fibæk Laursen, professor ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole og Helle Bjerregaard, adjunkt ved University College Syd, råd og vejledning til, hvordan lærere kan tilrettelægge deres undervisning.

Forfatterne understreger, at bogen ikke er en anvisning til den 'korrekte undervisning'.

"God undervisning kan tage mange former, men bogen leverer råd og gode ideer baseret på forskning og mange års erfaring med undervisning", fortæller Helle Bjerregaard.

Bogen er rig på praktiske eksempler og afsluttes med et appendiks med en række redskaber, som lærere kan bruge i deres daglige arbejde. Bogen er derfor et nyttigt redskab både for den praktiserende lærer og som led i undervisningen på landets seminarer.

"Vi har skrevet bogen, fordi nyuddannede lærere og lærerstuderende i stigende grad har efterspurgt konkrete praktiske redskaber, der kan ruste dem til at klare de metodiske udfordringer, de møder i undervisningen", fortæller Per Fibæk Laursen.

Forfatterne har hentet inspiration til bogen via deres deltagelse i et udviklingsprojekt udført i samarbejde mellem to lærergrupper fra læreruddannelsen på University College Syd og Lyshøjskolen i Kolding.

Resultatet er en anvendelsesorienteret bog, der kan tjene som inspiration i forhold til tilrettelæggelse af undervisningsforløb, herunder klasseundervisning, værkstedsarbejde og projektarbejde. Forfatterne kommer med konkrete råd til, hvordan man påtager sig lærerrollen, styrer klassen og sikrer kvalitet i undervisningen.

Per Fibæk Laursen

Praktisk Pædagogik - Metodik i folkeskolen, Gyldendals forlag (2009)

Forfattere:
Per Fibæk Laursen, professor ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Center for Grundskoleforskning
Helle Bjerregaard, adjunkt ved University College Syd