Mening og sammenheng i læringsforløpet etter en ervervet hjerneskade: En eksplorativ undersøkelse av elev- foreldre- og lærerperspektiver etter en ervervet hjerneskade

Ph.d.-forsvar ved cand. pæd. spec. Eli Marie Killi.

Fredag 10. januar 2014,  kl. 13:00 - 16:00

Sted

Lokale D169, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København NV

(Dørene lukkes præcist)

Bedømmelsesudvalg:

• Professor (MSO) Charlotte Ringmose (formand), Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)
  • Ledende neuropsykolog Hysse Birgitte Forchhammer, Glostrup hospital
  • Lektor Rune Sarromaa Hausstätter, Høgskolen i Lillehammer

Hovedvejleder

• Lektor Line Lerche Mørck, Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)

Medvejleder

• Neuropsykolog Anne Vibeke Fleischer, privatpraktiserende i Charlottenlund

Forsvaret ledes af lektor Anne Maj Nielsen, Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU).

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Tuborgvej 164, bygning D, lokale 329, sekretariatet.

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) er vært ved en efterfølgende reception.

Resumé:
I all hovedsak har forskning når det gjelder TBI (traumatisk hjerneskade) og barn/unge, en ”tradisjonell” psykologisk forankring, der barnets/den unges fungering blir presentert som uttrykk for ”iboende evner”. Det er få studier som tar elevperspektivet som omdreiningspunkt. Denne avhandlingen som inkorporerer de unges perspektiver, gir ny innsikt som bekrefter viktigheten av å inndra elevperspektivet som del av en kontinuerlig prosess. Dette for å skaffe seg viten om deres meningsdimensjoner og handlegrunner som forutsetning for å komme til forståelse av ”hjerneskaden i praksis”. Avhandlingen bidrar til å bryte med oppfatningen av at følgene av TBI er en ”statisk” tilstand. Den understreker betydningen og potensialet i den sosiale praksis for muligheten til å kunne tilrettelegge for mening og sammenheng i læringsforløpet, som betyr utvidet handleevne etter en ervervet hjerneskade. Dette innebærer at lærevanskene er relative, i betydning av at de er mer eller mindre nærværende og kan gi seg ulike uttrykk avhengig av de særlige handlesammenhenger barn og unge deltar i.