Mellem tekster: En undersøgelse af litteratur, kultur og identitet i danskfaget

Ph.d.-forsvar ved cand.mag. Helle Rørbech.

Fredag 23. august 2013,  kl. 13:00 - 16:00

Sted

Lokale D165, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København NV

(Dørene lukkes præcist)

Bedømmelsesudvalg:

• Lektor Helle Pia Laursen (formand), Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)
  • Professor Susanne V. Knudsen,  Høgskolen i  Vestfold, Senter for pedagogiske tekster og læreprocesser
  • Professor Atle Skaftun, Universitet i Stavanger, Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforskning

Hovedvejleder

• Professor Vibeke Hetmar, Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)

Medvejleder

• Lektor Bente Tobiesen Meyer, Aalborg Universitet, Institut for Filosofi & Læring

Forsvaret ledes af lektor Monica Carlsson, Aarhus Universitet Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Tuborgvej 164, bygning D, lokale 329, sekretariatet.

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) er vært ved en efterfølgende reception.

Resumé
Mellem tekster – en undersøgelse af litteratur, kultur og identitet i danskfaget beskæftiger sig med litteraturundervisning i folkeskolens ældste klasser.

Ph.d. afhandlingens forskningsinteresse er at undersøge, hvordan dansklæreren håndterer spændingsfeltet mellem en overvejende national og monokulturel læseplan og flerkulturelle klasserum. Og i forlængelse heraf at undersøge om, og hvordan en analyse af praksis kan bidrage til en nytænkning af fagets kulturdidaktik. Gennem analyser af bl.a. læseplaner, af interview med fire lærere og af observationer fra deres litteraturundervisning søger afhandlingen at besvare spørgsmålene.

Undersøgelsen er teoretisk funderet i en poststrukturalistisk forståelsesramme og såvel mening, kultur som identitet undersøges som diskursive og interaktionelle fænomener. Den overordnede analysemetode er diskursanalyse, som vinkles forskelligt afhængig af, om det er dokumenter, interviews eller klasserum, som analyseres. I analysen af dokumenterne fokuseres på at afdække diskurser, som konkurrer om at bestemme litteratur, kultur og identitet i faget, i analysen af interviewene fokuseres på lærernes i talesættelse af forbindelser mellem litteratur, kultur og identitet samt på deres overordnede strategier overfor kulturforskelle i litteraturundervisning, mens der i analyserne af sekvenser fra klasserummene fokuseres på, hvordan lærer og elever forhandler mening, kultur og identitet.

Afhandlingens konklusion udpeger konteksten som katalysator for skiftende kulturelle fællesskaber og forskelle i litteratundervisningen, og et såkaldt ’migrationsperspektiv’ foreslås som en optik, der medtænker kulturel kompleksitet i danskfagets litteraturundervisning. Dermed søger afhandlingen at etablere et alternativ til hhv. tekst- og elevcentrerede kulturdidaktikker.