DPU

Aarhus Universitets segl

Målrettet pædagogisk indsats giver socialt udsatte børn bedre livschancer

Den første danske undersøgelse af, om en tidlig og målrettet pædagogisk interventionsindsats kan rykke ved den negative sociale arv, viser positive resultater. Men undersøgelsen peger også på en række udfordringer, der fortsat gør det svært at nå de allersvageste børn.

Resultaterne af et netop afsluttet forskningsprojekt fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole (DPU), Aarhus Universitet viser, at en målrettet pædagogisk interventionsindsats kan fremme socialt udsatte børns livschancer. Indsatsen består i at styrke børnenes kompetencer, læringsmæssigt og socialt. 

Resultaterne er overraskende positive: Hvor der før var 150 udsatte børn med sociale og læringsmæssige vanskeligheder ud af 1500 observerede børn i alderen tre til seks år, viser undersøgelsen, at disse børns vanskeligheder kan reduceres med op til 70 pct ved en målrettet pædagogisk indsats.  

HPA- undersøgelsen

Undersøgelsen omfatter 60 daginstitutioner og 3000 børn i to kommuner, hvor der blev sat ind over for 1500 af børnene. Indsatsen gælder almentilbuddet, og undersøgelsen tegner et repræsentativt billede af samtlige daginstitutioner i Danmark.  

Formålet med forskningsprojektet Handlekompetencer i pædagogisk arbejde med socialt udsatte børn og unge - indsats og effekt (HPA-projektet) har været at undersøge hvilke pædagogiske interventionsformer, der virker i kampen mod den negative sociale arv.  

Den pædagogiske indsats sigter mod at fremme børnenes kompetencer ved at kombinere to spor: Et individrettet og et institutionsrettet. I projektet viser forskerne, hvordan de to spor spiller sammen og udgør hinandens forudsætninger.   

"Det handler om at give pædagogerne de nødvendige værktøjer, så de bliver opmærksomme på, hvad der virker for det enkelte udsatte barn i børnegruppen. Samtidig skal daginstitutionerne arbejde målrettet med problemet på det institutionelle plan. Og her ligger en større ledelses- og uddannelsesmæssig udfordring," siger Bente Jensen, lektor ved DPU og projektleder på HPA-projektet. 

Forskerne har med HPA-projektet skabt evidens for, at det virker at arbejde systematisk med pædagogiske interventionsformer overfor socialt udsatte børn. Projektet leverer hermed et væsentligt bidrag til debatten om samfundets indsats over for de mest udsatte børn. 

Fremtidig udfordring

Trods indsatsens positive effekter viser undersøgelsen, at de udsatte børns socio-emotionelle kompetencer, dvs. deres trivsel, tryghed og tilknytningsevner, er svære at rykke ved, og den pædagogiske indsats har derfor mindre effekt hos de udsatte børn end hos de øvrige grupper. Det betyder, at der stadig er et betydeligt gab mellem de svageste børn og de mere ressourcestærke grupper. Forskerne konkluderer derfor, at der fortsat er behov for en målrettet pædagogisk indsats overfor de svageste børn i daginstitutionerne.

"HPA-indsatsen har overordnet vist sig at være et effektivt pædagogisk redskab. Men vi har samtidig erfaret, at hvis vi for alvor skal bekæmpe den negative sociale arv, er der behov for mere viden om, hvordan de enkelte faktorer, som vi måler på, spiller sammen," udtaler Bente Jensen.  

Forskerne identificerer en række udfordringer, der har betydning for daginstitutionernes muligheder for at arbejde målrettet med HPA-indsatsen. Her peger de blandt andet på børnesammensætningen, ledelse, personalesammensætning samt uddannelsesmæssige kvalifikationer.  


 

FAKTA 

HPA-projektet

Undersøgelsen omfatter også unge på døgninstitutioner, men selve effektmålingen er kun foretaget på det brede daginstitutionsområde. Også i døgninstitutioner er den pædagogiske indsats vurderet til at være et virksomt pædagogisk redskab. 

Forskere bag HPA-projektet i daginstitutioner

  • Bente Jensen, Lektor ved Institut for Læring, DPU
  • Peter Allerup, Professor, Institut for Læring, DPU
  • Anders Holm, Professor, Institut for Sociologi, Københavns Universitet
  • Anna Kragh, Capacent/Epinion 

Forskningsprojektet er gennemført i perioden 2005-2009 ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole (DPU) Aarhus Universitet, og er finansieret af Det Strategiske Program for Velfærdsforskning (SPV), Velfærdsministeriet, nu: Indenrigs- og Socialministeriet.  

Konference

Undersøgelsens resultater præsenteres på en konference på DPU i dag torsdag den 28. maj kl.  9- 16, hvor der også er afsat tid til et pressemøde kl. 11.15.

Kontakt

Bente Jensen, lektor ved Institut for Læring DPU

Tlf: 8888 9417

Mobil: 2211 9726

E-mail: bj@dpu.dk 

Læs mere

Jensen, Bente, Holm, Anders., Allerup, Peter. & Kragh, Anna (2009):
Effekter af indsatser for socialt udsatte børn i daginstitutioner (HPA-projektet). København: Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag.

Bente Jensen, Frank Ebsen, Niels Rosendal Jensen & Søren Langager. (2009)
Handlekompetencer i pædagogisk arbejde med socialt udsatte børn og unge – indsats og effekt (HPA-projektet). En sammenfatning'
København: Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag.

 

 

Læs mere

HPA-projektets hjemmeside: www.dpu.dk/hpa