Kommunerne skal involvere børn og unge i sundhedsindsatsen

Børn og unge vil gerne være klogere på sundhed, men deres viden og værdier skal tages alvorligt. Det kræver nye sammenhængende strategier på sundhedsområdet, og en gruppe forskere fra DPU og CBS er klar med en række anvisninger til kommunerne. I en ny rapport anbefaler de en kobling af det sundhedsfaglige, det sundhedspolitiske og det sundhedspædagogiske felt.

Den afsluttende rapport Sammenhæng i den kommunale indsats - med fokus på børn og unges sundhed tegner et billede af, hvordan fem udvalgte kommuner arbejder strategisk med at mobilisere børn og unge til at tage medansvar for egen og andres sundhed. Bag rapporten står et tværfagligt forskerteam fra Copenhagen Business School (CBS) og Danmarks Pædagogiske Universitetsskole (DPU).

Karen Wistoft, Ph.d ved Institut for Pædagogik, har været del af forskergruppen, som netop har afsluttet tredje og sidste del af et større forskningsprojekt 'Risikable børn og unge', der bringer forskellige optikker på sundhed sammen. Rapporten udkommer netop hvor Forebyggelseskommissionen har foreslået en øget indsats med henblik på at styrke børns sundhed. Rapportens vigtige pointe er her, at kommunerne står overfor en række tværfaglige udfordringer, der kræver en kobling af pædagogik, sundhedsfaglighed og strategi.

"Kommunerne efterspørger viden, der går på tværs af faglige skel og niveauer. Det stiller samtidig nye ledelsesmæssige og strategiske udfordringer", fortæller Karen Wistoft.

I arbejdet med børn og unges sundhed er det vigtigt, at tage afsæt i den viden og værdier, børn og unge har. Det indebærer, at kommunerne styrker den pædagogiske indsats i deres forebyggende og sundhedsfremmende aktiviteter overfor børn og unge. Forskerne anbefaler derfor, at kommunerne prioriterer såvel pædagogisk ledelse som kompetenceudvikling blandt deres medarbejdere på området.

"Det viser sig, at børn og unge er optaget af deres sundhed, og de vil gerne tage et medansvar og involveres i sundhedsfremmende projekter. Et øget fokus på sundhed som lære- og dannelsesproces er derfor essentielt", udtaler Karen Wistoft .

Her er det ifølge forskerne nødvendigt at kende målgruppen godt, og vide hvad de tænker og ønsker. Udfordringen er, at gøre projekter og informationer relevante for dem. Det skal ske ved at involvere børn og unge i kommunale sundhedsaktiviteter.

"Vi konkluderer, at der ofte mangler sundhedspædagogisk refleksion. Hvis børn og unge skal lære at tage medansvar for egen sundhed, kræver det at pædagoger og sundhedsfolk arbejder sammen på tværs og er oprigtigt interesserede i børn og unges viden og værdier om sundhed", udtaler Karen Wistoft.

Rapporten kan hentes på projektets hjemmeside www.riskbu.dk

Kontaktperson: Karen Wistoft, Institut for Pædagogik, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
mail: kawi@dpu.dk