Introducing Arc Form – Designing a satisfactory highly non-linear alternative to texts for general-purpose idea development

Ph.d.-forsvar ved M.Sc. IT, Benjamin Brink Allsopp.

Oplysninger om arrangementet

Tirsdag 29. oktober 2013,  kl. 13:00 - 16:00

Sted

Lokale D169, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København NV

(Dørene lukkes præcist)

Bedømmelsesudvalg:

• Professor Frederik Stjernfelt (formand), Aarhus Universitet, Center for Semiotik
  • Lektor Olga Timcenko, Aalborg Universitet, Institut for Arkitektur, Design og Medieteknologi
  • Lektor Troels Andreasen, Roskilde Universitet, Institut for Kommunikation, Virksomhed og Informationsteknologier

Vejledere

• Lektor Morten Misfelt, Aalborg Universitet, Institut for Læring og Filosofi

Medvejleder

• Professor Hans Siggard Jensen, Aarhus Universitet Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)

Forsvaret ledes på engelsk af lektor Signe Pildal Hansen, Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Tuborgvej 164, bygning D, lokale 329, sekretariatet.

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) er vært ved en efterfølgende reception.

Resumé:
Motiveret af de frustrationer, der opstår ved at arbejde med ideer i tekstdokumenter, efterstræber denne afhandling at præsentere et tilfredsstillende og særdeles ikke-lineært alternativ til lineære tekster (med eller uden hyperlinks) til at arbejde med ideer i almindelighed. Fem notationsværdier (tæt på naturligt sprog i udtrykket, kortlignende, læsevenlige, massivt integrerende og perspektivrige) identificeres som implicitte i denne stræben og opdeles i principper og kriterier. Undersøgelsen af eksempler på forskellige netværksnotationer i forhold til disse kriterier peger på, at der er en niche for en ny notation, der opfylder alle kriterierne. Jeg introducerer en ny notation (arc form) for at løse dette. Notationens læsevenlighed undersøges yderligere i en kvalitativ undersøgelse med potentielle brugere, og udtryksfuldheden (med bevaring af den kortlignende kvalitet og læsevenlighed) undersøges i en kontrollerbar omskrivning af et tekstafsnit i en stil, der er gjort rede til arc form. En ny version af notationen introduceres for at imødekomme nogle af de vanskeligheder, der er opstået.