DPU

Aarhus Universitets segl

Indgang og adgang på erhvervsuddannelserne: Analyse af tømrerelevernes muligheder og udfordringer i mødet med faget, lærerne og de pædagogiske praksisser på grundforløbet

Ph.d.-forsvar ved cand. mag. Arnt Vestergaard Louw.

Oplysninger om arrangementet

Tidspunkt

Mandag 9. december 2013,  kl. 13:00 - 16:00

Sted

Lokale D169, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København NV

(Dørene lukkes præcist)

Bedømmelsesudvalg:

  • Lektor Pia Cort (formand), Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)
  • Lektor Ingrid Henning Loeb, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs Universitet
  • Lektor Christian Helms Jørgensen, Institut for Psykologi og Uddannelsesforskning

Hovedvejleder

  • Lektor Noemi Katznelson, Aalborg Universitet, Institut for Læring og Filosofi

Medvejleder

  • Professor Ulla Højmark, Aalborg Universitet, Institut for Læring og Filosofi

Forsvaret ledes af professor Vibeke Hetmar, Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU).

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Tuborgvej 164, bygning D, lokale 329, sekretariatet.

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) er vært ved en efterfølgende reception.

Resumé:
På baggrund af en antropologisk inspireret kvalitativ undersøgelse på erhvervsuddannelsernes tømrergrundforløb beskæftiger denne afhandling sig med analyser af elevernes møde med lærerne, undervisningen og de pædagogiske praksisser. Afhandlingen fokuserer særligt på starten af grundforløbet, hvor disse forhold bliver særligt tydelige. I afhandlingen er jeg optaget af at koble et mikroperspektiv på dette pædagogiske møde mellem lærere og elever med et makroperspektiv på erhvervsuddannelsernes rammer og vilkår og overordnede uddannelsesmæssige diskurser. På den måde udgør afhandlingen et sociologisk pædagogisk bidrag til erhvervsuddannelsesforskningen, der rækker ud over de konkrete tømrerfaglige kontekster, analyserne er empirisk forankret i. Afhandlingen baserer sig på fem artikler, der hver især søger at belyse, forstå og analyserer det overordnede forskningsspørgsmål: Hvad betyder de pædagogiske praksisser på tømreruddannelsen for elevernes oplevelse af at starte på uddannelsen og deres muligheder for at positionere sig som tømrerfaglige grundforløbselever? I afhandlingen argumenterer for, at fremfor at tænke i enkle løsninger og målrettede initiativer på de udfordringer erhvervsuddannelserne står overfor, først og fremmest at sætte fokus på den pædagogiske og didaktiske udvikling i og af erhvervsuddannelserne med udgangspunkt i erhvervsfagligheden, elevernes perspektiv og på baggrund af et ressourcesyn på eleverne.