I Skandinavien læser danske børn færrest bøger

Svenske og norske børn læser flere bøger i deres fritid end danske. Men der er ingen grund til at gå i panik. Danske børn læser fortsat lige så meget som for 10 år siden, viser undersøgelse fra Center for Børnelitteratur. <!--WYSIWYG-->

Er bogens fremtid truet? Nej, slet ikke. Samlet læser 9-12-årige danske børn i gennemsnit 2,8 bøger om måneden. Tallene er ganske vist noget lavere end de tilsvarende tal i Norge og Sverige, men ikke alarmerende. I Norge læser de 9-12-årige i gennemsnit 3,5 bøger, mens svenske børn topper med 4 bøger om måneden.

Det er nogle af konklusionerne i en undersøgelse af læsevaner blandt børn i Skandinavien lavet af forskningsassistent Anette Øster fra Center for Børnelitteratur ved Danmarks Pædagogiske Universitet. Ifølge undersøgelsen læser pigerne i alle tre lande mere end drenge. Mens to ud af tre piger er flittige læsere, er det kun tilfældet for lidt under halvdelen af drengene.
Begge køn er imidlertid fælles om, at læsningen falder med alderen. Frafaldet sker tidligst i Danmark, hvor børn allerede i overgangen mellem 3. og 4. klasse begynder at læse mindre. Det er et frafald, som ikke ses i samme omfang i Norge og Sverige, hvor interessen for fritidslæsning bevares frem til teenageårene.

Kedelige klassesæt

I undersøgelsen fortæller børn fra alle tre lande, at skolen er med til at bremse læselysten, fordi skolens klassesæt ikke appellerer til dem. Ifølge Anette Øster kan utilfredsheden skyldes, at børnene sjældent får lov til at vælge bøgerne selv.
"Det undrer mig, at danske børn læser så mange bøger fra vores generation og vores forældres generation. Det er klart, at eleverne i løbet af deres skoletid, skal præsenteres for visse klassikere – som Torben Weinreich her fra Center for Børnelitteratur har argumenteret for. For hvis de ikke læser dem i skolen, møder de dem aldrig. Men det er også vigtigt, at man giver børnene adgang til mere af den nyere litteratur, som kan fænge dem," siger Anette Øster.

Hun siger, at undersøgelsen bør give anledning til, at lærere og skolebibliotekarer fortsat er opmærksomme på de interessante alternativer inden for især nyere litteratur.
"Danmark har et af verdens bedste bibliotekssystemer, og der udgives flere nye børnebøger end i Norge og Sverige, så forudsætningerne for at tilgodese børnenes interesser burde være i orden," siger hun.
Ifølge undersøgelsen kan en af forklaringerne på de højere læsertal i Norge og Sverige være, at kampagner i de to lande i højere grad har fokuseret på at fremme læselysten. I Danmark var tilsvarende kampagner i en årrække motiveret af frygten for at bogen var uddøende

Bøger er for nørder

De seneste 10 års fremkomst af billedmedier har ifølge undersøgelsen ikke mindsket børns læsning. Men besvarelserne peger også på, at bøger ikke opfattes som en uundværlig del af et smart, aktivt ungdomsliv. Tværtimod oplever en del af de danske, norske og svenske børn på de ældste klassetrin, at læsning signalerer barneidentitet og social isolation, fortæller Anette Øster.
"De ældre børn forbinder læsning af bøger i fritiden med en børneidentitet. De er meget opmærksomme på, at yngre børn har adgang til færre muligheder og har mindre frihed, hvorimod ældre børn er socialt aktive. Derfor siger flere ældre børn, at fritidslæsning signalerer, at man ikke har noget liv. En pige i skriver sågar, at hun blev stemplet som nørd, fordi hun læste en bog hver tredje dag".

Anette Øster understreger dog samtidig, at frafaldet blandt danske teenagere skal tages med et gran salt. "Det ville selvfølgelig være dejligt, hvis teenagerne læste en masse bøger for deres egen fornøjelses skyld. Men vi skal passe på med, hvad vi kræver af dem. Unge skal også have tid til at dyrke sport, være sammen med venner osv. Vi skal med andre ord ikke bare stopfodre dem med bøger".

Fordelt på drenge og piger viser undersøgelsen, at drenges foretrukne genrer er fantasy, krimier, gyserhistorier og spændingsromaner. Piger læser virkelighedsnære bøger, hestebøger, eventyr og fantastiske fortællinger. Især piger læser gerne bøger om børn, som er to-tre år ældre end dem selv.

Undersøgelsen "Læs !les Läs. Læsevaner og børnebogskampagner i Norden" er baseret på en sammenligning mellem to tidligere undersøgelser af danske børns læsning samt en ny undersøgelse af læsevaner i Norge og Sverige. De danske undersøgelser blev gennemført af Center for Børnelitteratur i 2000 (9-12-åriges læsevaner) og i 2001 (de 14-15-åriges læsevaner). Center for Børnelitteratur gennemførte undersøgelsen af de norske og svenske børns læsevaner i 2003. Undersøgelserne omfatter kun læsning af bøger og er baseret på besvarelser fra 3.374 børn i alderen 9-15 år. "Læs !les Läs. Læsevaner og børnebogskampagner i Norden" er lavet af forskningsassistent Anette Øster og netop udkommet på Roskilde Universitetsforlag.