Handicappede bliver holdt ude

Danmark ligger dårligt, når det drejer sig om ligebehandling af handicappede. Det viser en ny undersøgelse, der sammenligner de fire nordiske lande: Island, Norge, Sverige og Danmark.

En rapport fra Danmarks Pædagogiske Universitetskole, der offentliggøres i dag, viser, at Danmark er det land i Norden, der er dårligst til at integrere mennesker med særlige behov. Det er forskningsprojektet Nordisk Inklusion med forskere fra Danmark, Norge, Sverige og Island, der står bag sammenligningen af landenes evner til at integrere handicappede.

Charlotte Ringsmose fra DPU har stået bag den danske del af undersøgelsen. Hun siger: "Der er stor forskel landene imellem på de muligheder, handicappede mennesker har for at deltage. Man kan sige, at der er skabt et parallelsamfund i Danmark".

Danmark er den flittigste bruger af særordninger og særlove for handicappede i både uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet, så Charlotte Ringsmose mener ikke problemet skyldes spareiver fra nuværende eller tidligere regeringer. "Det skyldes snarere en anden måde at opfatte handicappede på", siger hun.

Normalisering har ikke hjulpet
Med udlægningen af den statslige forsorg i 1980 forsøgte man skabe et liv "så nær det normale som muligt" for handicappede. Meningen var ikke at gøre den handicappede normal, men at den handicappede kunne leve en normal tilværelse. Sandheden er, at de fleste mennesker med særlige behov fortsat er parkeret i særordninger uden for det almindelige uddannelsessystem og arbejdsmarked. Det viser rapporten fra DPU, der offentliggøres idag.

"Vi har i virkeligheden ikke flyttet os fra de gamle store institutioner. Vi har bare bygget nogle små i stedet for. Der er ikke sket noget med holdninger og muligheder i en lang periode, og det går ud over de handicappedes trivsel og muligheder for at føle sig værdsat i vores samfund," konkluderer Charlotte Ringsmose.

Frem til 1980 var al forsorg i Danmark centraliseret og delt op efter handicap i Åndssvageforsorgen, Blindeforsorgen, Døveforsorgen, Tunghøreforsorgen, Taleforsorgen, Epileptikerforsorgen og Vanføreforsorgen.

Praktisk
Kontakt: Lektor ph. d. Charlotte Ringsmose, Danmarks Pædagogiske Universitetskole, tlf. 88889402, mobil: 29433099 cr@dpu.dk

Download hele rapporten (PDF-format)